Delftse studente met corona verlaat studenten huis

De met corona geïnfecteerde TU-studente is tijdelijk ondergebracht in een zelfstandige woonruimte. Haar studentenkamer bleek een ongeschikte plek om uit te zieken.

Goed handen wassen is het devies, ook op de campus. (Foto: Jos Wassink)

Zondagmiddag werd bekend dat een TU-studente van 23 besmet is teruggekomen uit Noord-Italië. Ze volgde de richtlijnen van het RIVM op en verbleef nadien in thuisisolatie in haar studentenhuis. Die omgeving is toch niet geschikt, melde de GGD Haaglanden gisteren in een persbericht. “Haar huidige woonomstandigheden maken het lastig om de isolatierichtlijnen van het RIVM adequaat op te volgen”, schrijft de instantie.

Gedurende de isolatie mag de studente geen direct contact hebben met andere mensen; zij verblijft in haar eigen kamer, maakt gebruik van een eigen toilet en douche, draagt een mondkapje en voor haar maaltijden wordt gezorgd.
Ze is nu tijdelijk ondergebracht in een zelfstandige woonruimte, waar zij haar studie vanuit huis kan voortzetten. In verband met de isolatie vond de overplaatsing per ambulance plaats. Dit heeft dus niets te maken met haar gezondheidstoestand. De vrouw maakt het goed, zegt een woordvoerder van de GGD. Dat zij nu is verhuisd, zorgt voor wat een wat meer ontspannen situatie.

De GGD is nog steeds bezig mensen te benaderen met wie de studente de afgelopen tijd contact heeft gehad. “We hebben geen nieuwe coronabesmettingen geconstateerd, laat de persmedewerker weten.

Een TU-woorvoerder laat weten dat de universiteit geen activiteiten annuleert in verband met het virus. De open dagen op 6 en 7 maart voor scholieren uit 4, 5 en 6 vwo gaan bijvoorbeeld gewoon door. Wel raadt ze iedereen aan de website van de TU in de gaten te houden voor de laatste ontwikkelingen.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl