Delftse student wint Hema-wedstrijd

De Hema-ontwerpwedstrijd is dit jaar gewonnen door de Delfste student industrieel ontwerpen Martin Koster. De derde prijs ging naar Elise de Boer, die dezelfde studie doet.

Fietspeertjes

Koster ontwierp de Fietspeertjes. Dat zijn stootvaste fietslampjes in de vorm van een ouderwets peertje. “Gloeilampen zijn verleden tijd, net als fietslampjes die kwijt zijn, vergeten worden of onbedoeld branden”, schreef student industrieel ontwerpen Martin Koster op zijn facebookpagina. Als de lampjes op de houder worden gedraaid (waarbij de houder met batterijtjes aan de fiets is bevestigd) gaan ze meteen branden. Na het fietsen schroeft de gebruiker de lampjes van de fiets. Vervolgens draait hij ze op de houders aan zijn sleutelbos. Daarin zitten geen batterijen, zodat de lampjes niet ongemerkt aan kunnen gaan.

Koster reageert opgetogen op het winnen van de eerste prijs: “Dat is natuurlijk geweldig. Het is fijn om van mensen uit het vakgebied de bevestiging te krijgen dat je inderdaad een goed en sterk concept hebt bedacht. Bevestiging in de vorm van een cijfer vanuit het IO-vak is natuurlijk ook goed, maar dat heeft natuurlijk hoofdzakelijk te maken met de manier van werken en het gehele proces en niet zozeer met het uiteindelijke resultaat.”

Vergeet mij nietjes

De Boer bedacht de Vergeet mij nietjes, holnieten met labels waarop je een telefoonnummer kunt schrijven. Zo kunnen kinderen hun verloren knuffel altijd weer terugkrijgen. De studente kwam op het idee door haar nichtje. “Zij heeft een lievelingsknuffel Knijn, die haar helpt zich veilig te voelen in onbekende situaties. Mijn nichtje en Knijn zijn onafscheidelijk, ze neemt hem overal mee naartoe. Als ze hem zou verliezen, zou dat een ramp zijn. Bijna ieder kind heeft wel zo’n knuffel of ‘safety blanket‘.”

De Boer kan ‘nog steeds niet geloven’ dat ze uit alle inzendingen de derde prijs heeft gewonnen. “Natuurlijk ben ik daar super blij mee. Nadat bekend werd dat mijn Vergeet mij nietjes bij de genomineerden zat, durfde ik niet te hopen op een prijs. Vandaar dat het nog een grotere verrassing was tijdens de uitreiking.”

Ruim tweehonderd studenten van dertig verschillende opleidingen deden mee aan de Hema-ontwerpwedstrijd. Het thema was dit jaar ‘reizen en het onderweg zijn’. Volgens de jury blijkt ‘iets unieks ontwerpen niet makkelijk te zijn’. “Toch wist een aantal uitblinkers het de jury ongekend moeilijk te maken, nooit eerder was de discussie aan de jurytafel zo passioneel en betrokken.”