Delftse student verongelukt in Alpen

Een Delftse student van klimvereniging Yeti is deze zomer bij de beklimming van een Zwitserse berg om het leven gekomen.OngevalDe 23-jarige Lucht- en Ruimtevaartstudent Stijn Maas overleed tijdens de afdaling van de 4,5 kilometer hoge Dom in het Zwitserse kanton Wallis als gevolg van uitputting en onderkoeling.

Direct na het ongeluk ontstond er in de media ophef over de vraag of de drie medeklimmers van Maas juist gehandeld hebben door hem alleen achter te laten op de berg. Enkele dagbladen suggereerden dat de beslissing van de drie om alleen verder te gaan in strijd zou zijn met de basisregels van het alpinisme. Het bestuur van de Delftse klimvereniging Yeti wil geen commentaar geven, maar voorzitter Peter Jacobs van Virgiel, waarvan Yeti een ondervereniging is, zegt zich erg gestoord te hebben aan deze berichtgeving: ,,Het is voorbarig om een oordeel te vellen zonder de juiste toedracht te kennen. En formuleringen als ‘de jongeman werd uitgeput en moederziel alleen achtergelaten door zijn vrienden’ vind ik zonder meer sensatiegericht.”

In de Alpen zijn afgelopen maand meer dan veertig klimmers om het leven gekomen. De alpenvereniging KNAV en de Zwitserse autoriteiten zijn naar aanleiding van het ongeval met Maas een onderzoek begonnen. Volgens KNAV-voorzitter Lucas Wildervank is dat een gebruikelijke gang van zaken. Hij ontkent dat klimmers nooit alleen gelaten mogen worden: ,,Dat hangt helemaal af van de kansen op redding. In dit geval moet je daarvoor eerst de feiten kennen.” Wildervank noemt de conclusies in de media ‘gemakkelijk, snel en onjuist’. Hij verwacht dat het onderzoek begin oktober afgerond is.

Ongeval

De 23-jarige Lucht- en Ruimtevaartstudent Stijn Maas overleed tijdens de afdaling van de 4,5 kilometer hoge Dom in het Zwitserse kanton Wallis als gevolg van uitputting en onderkoeling. Samen met drie medeklimmers had Maas op maandag 14 juli de top van de berg bereikt, maar klaagde daar over vermoeidheid. Nadat het viertal tijdens de afdaling overvallen was door een sneeuwstorm, bleek de Delftse student niet meer in staat om verder te gaan. De drie andere klimmers daalden verder af en sloegen alarm. Een reddingshelikopter trof het levenloze lichaam van Maas de volgende ochtend in een bivakzak aan.