Delftse student derde in Hema-wedstrijd

Geen Delftse winnaar dit jaar van de Hema ontwerpwedstrijd. Na twee jaar eerste te zijn gewonnen, gaat nu een studente van de Universiteit Twente met de eer aan de haal. Op de derde plaats eindigde wel een Delftenaar: IO-er Zsolt Hayde.

Hayde ontwierp de ‘Gofles’, een flesje voor in de handbagage in het vliegtuig. Wie alleen handbagage meeneemt, kan niet eens een potje dagcrème meenemen, merkte Hayde. In de Gofles kan maximaal honderd milliliter.

Wat het flesje voor heeft op andere reisflesjes is dat hij in het midden opengeschroefd kan worden. Daardoor is het niet alleen geschikt voor vloeistof, maar ook voor crèmes. “Geen geknoei meer met klodders crème die je door de smalle opening van een reisflesje moet proberen te krijgen – of na je tripje er weer uit moet zien te halen. Dit flesje schroef je in het midden open om ‘m te vullen of schoon te maken”, aldus het juryrapport. Hayde denkt dat de flesjes per drie verkocht moeten worden. Het bovenste deel heeft telkens een andere kleur. Zo zijn shampoo, haar- en dagcrème uit elkaar te houden.

De eerste prijs in de wedstrijd met het thema ‘organiseer je leven’ ging naar de Twentse studente Tessa Eising. Zij bedacht de ‘Hema Zones’: rechthoekige vellen van gelamineerd, waterbestendig karton met een vouwrand aan de lange en de korte kant, die je om een plank heen kunt vouwen. Op deze vouwrand schrijf je wat er op de Hema Zone ligt. De tweede prijs was voor het ontwerp ‘Bijdehandje’ van Elsje Meijer, studente van de Design Academy Eindhoven. Bijdehandje is een leren sleutelhanger, die gemakkelijk aan een broekriem of tashengsel vastgemaakt kan worden.

De drie prijswinnaars dingen ook mee naar de publieksprijs, waarvoor tussen 24 juni en 7 juli gestemd kan worden. Tussen die nominaties staan nog zeven andere studenten van de TU Delft.

Eén daarvan is studente industrieel ontwerpen Kim Monster, die van de vakjury een eervolle vermelding kreeg. Haar ‘Waterspin’ is ‘een zonnig spinnetje dat kamerplanten heel geleidelijk water geeft uit een plastic fles’. Simpel, grappig én duurzaam, vindt de jury. “Als je een fles water op zijn kop in een plantenbak zet, heeft de droger wordende aarde rondom de plantenwortels een zuigende werking. Door de pootjes van de spin druppelt het water dan de aarde in. Het idee om je plastic flessen op deze manier opnieuw te gebruiken en zo je plantjes van water te voorzien tijdens een vakantie, spreekt de jury meteen aan.”