Delftse sporters op weg naar de top

Drie IO-studenten deden mee aan de Universiade, een internationaal studentensportevenement van Olympische allure.

David van Nunen (op de rug gezien) in actie tijdens de gewonnen landenwedstrijd tegen de Verenigde Staten. (Foto: David van Nunen)

Veerle Bakker (links, oranje hemd) op weg naar de twaalfde plaats op de 3000 meter steeple chase. (Foto: Veerle Bakker)

De derde deelnemer van Delftse signatuur is derdejaars IO-studente Veerle Bakker. De Nederlandse kampioene in 2016 op de 3000 meter steeple chase, een hardloopwedstrijd met hindernissen als horden en een waterbak, liep in Taipei naar de twaalfde plaats. Geen ultieme prestatie, maar ook niet slecht voor een pas 19-jarige die haar weg naar de internationale top nog aan het uitvinden is.

Jimmy Tigges

Aan het evenement, van 19 tot 30 augustus in Taipei, deden bijna achtduizend topsporters uit 150 verschillende landen mee. “De Universiade wordt door veel landen gebruikt om hun toptalenten ervaring met zo’n evenement op te laten doen”, vertelt chef de mission van StudentTeamNL Rob Cuppen. “Het gaat vaak om de sterren van morgen, maar bij veel sporten is ook een deel van de wereldtop aanwezig. In Nederland is het als studentensport weinig bekend bij de media, maar in een groot deel van de wereld heeft het een hoge status als topsportevenement.”

Kort voor de afsluiting van de 29ste zomereditie staat de Nederlandse medailleoogst op tweemaal goud (Nadine Visser op de 100 meter horden en Kira Toussaint op de 50 meter rugslag) en eenmaal brons (taekwonda Reshmie Oogink in de sparringklasse tot 73 kilo).

‘Zevende plaats, niet slecht’

Vergeleken daarmee oogsten de drie Delftse deelnemers een bescheiden resultaat. De degenschermers Serge Mes en David van Nunen werden in een vroeg stadium uitgeschakeld. De laatste na een bloedstollende partij tegen de huidige juniorenwereldkampioen Valerio Cuomo. De Italiaan sneed hem in de sudden death-fase met 12-11 de pas af. Als leden van het nationale team boekten Mes en Van Nunen hun beste prestatie in de landenwedstrijd.

Na het uitschakelen van Mongolië en de Verenigde Staten boog de ploeg pas in de kwartfinale voor Hongarije (28-35). “Zevende plaats. Geen medaille, maar niet slecht”, stelde Van Nunen tevreden vast op zijn Facebookpagina. De schermer, die voor zijn studie een op het individu afgestemde degenhandgreep ontwikkelde, blijft overigens in Taiwan om daar stage te lopen.

Jimmy Tigges