Delftse schaatsers versterken Oranjeploeg

Het laatste WK schaatsen van dit seizoen is er een voor studenten. In Amsterdam maken deze week Jeroen Janissen (L&R) en Luc Heine (3mE) deel uit van de Oranjeploeg.

Luc Heine op kop tijdens een training voor het WUC Speed Skating 2020.

“De eerste keer in een Oranje-pakkie, mooi om mee te maken”, glundert de 22-jarige TU-student Luc Heine. “Eerst dacht ik: wat maakt het uit in wat voor pak ik rijd, maar toen ik het uitpakte dacht ik: toch wel heel gaaf!”

Heine is, net als Janissen, een van de ruim zeventig deelnemers aan het FISU World University Speed Skating Championship 2020 dat van 10 tot en met 13 maart plaatsheeft op de (open) Jaap Edenbaan in Amsterdam.

Aanvankelijk hadden 110 atleten ingeschreven, maar het Coronavirus zorgde voor een aantal afzeggingen.

Heine start op de ploegenachtervolging en de 1500 meter. “Die ploegenachtervolging moet ik door zien te komen. Ik rijd nooit lange afstanden, dus van ons drieën zal ik het hardste sterven onderweg, maar de snelheid zit er bij mij wel in.”

Volgend jaar móet ik er staan

Zijn kansen op de 1500 meter zijn troebel: “Het niveau van de buitenlandse deelnemers ken ik niet goed, maar ik denk dat de achtervolging meer kans biedt op een medaille.”

Ooit hoopt hij het NK te halen. “Dit jaar was ik reserve. Elk jaar kom ik dichterbij, volgend jaar móet ik er staan.”

L&R-student Jeroen Janissen maakte al eerder een universitair WK mee. (Foto: schaatsteambouwentechniek.nl)
Beenbreuk Janissen

De op de dag af even oude Jeroen Janissen maakte al eerder een universitair WK mee. In 2018 in Minsk won hij brons op zowel de ploegenachtervolging als de massastart. In Amsterdam rijdt hij drie afstanden: de 5000, 1500 en 10.000 meter.

De L&R-student is volledig hersteld van een beenbreuk die hij in augustus opliep tijdens een sprongoefening. “Ik kan en durf weer alles. In december stond ik voor het eerst weer op het ijs, daarna ging het voorspoedig. In januari heb ik de eerste wedstrijd gereden en met de marathonploeg heb ik aan alle wedstrijden op de Weissensee meegedaan en die ook uitgereden.”

Veel rijders hebben snellere persoonlijke records dan ik

Janissen, die al NK-ervaring op zak heeft, ziet in de combinatie van marathons en allround langebaanschaatsen de beste manier om progressie te blijven maken. Op het studenten-WK kan hij zich meten met de internationale subtop. “Er zitten veel schaatsers bij die ook World Cups rijden. Het is belangrijk om tegen hen ervaring op te doen.”

De kansen op medailles kan hij lastig inschatten. “Veel rijders hebben snellere persoonlijke records dan ik, maar zij zijn niet gewend om op een buitenbaan te rijden.”

Op langere termijn ziet Janissen de Olympische Winterspelen in Beijing (2022) nog steeds als een reële doelstelling. “Oude ploegmaten van mij hebben ook de stap gezet naar het echte topniveau, dus het kan.”

Heerenveen

Zodra het schaatsseizoen voorbij is, stort hij zich op zijn
afstudeerproject. “Daarna nog twee vakken en dan heb ik mijn bachelor binnen. Ik twijfel nog een beetje of ik dan aan een master wil beginnen. Het is ingewikkeld om te combineren vanuit Heerenveen waar mijn ploeg zit en ik dus sinds dit seizoen ook woon. Ik moet de mogelijkheden onderzoeken, hopelijk kan de TU mij daarbij ondersteunen.”

Heine haalde zijn bachelor Bewegingswetenschappen in Amsterdam, voordat hij in Delft aan een pre-master Biomechanical Design begon. “In mijn eerste Delftse jaar had ik moeite met het combineren van studie en sport, ik haalde nul punten. Halverwege heb ik de focus op schaatsen gelegd. Dit jaar heb ik veel vakken gehaald. Ik moet er nog drie halen in april, dan kan ik aan mijn master beginnen.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport