Wetenschap

Delftse projecten vooraan bij miljoenen Wetenschaps agenda

21 consortia van universiteiten, hogescholen, stichtingen en bedrijven ontvangen van NWO 93 miljoen euro voor maatschappelijk urgente vraagstukken.

De onderwerpen komen voort uit de Nationale Wetenschapsagenda die het resultaat was van zo’n twaalfduizend vragen uit de samenleving waar de wetenschap een antwoord op zou kunnen vinden. Ze gingen over veiligheid, gezondheid, klimaatverandering enzovoorts.

De overheid greep de Nationale Wetenschapsagenda aan om wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke partijen bijeen te brengen. Want voor het oplossen van complexe en maatschappelijk relevante vragen is een laboratorium niet genoeg: je hebt de buitenwereld nodig. Daarom zetten allerlei grote consortia samen de schouders eronder.

130 miljoen

NWO heeft nu 93 miljoen euro verdeeld. Er zijn meer thema’s en beurzen. Sinds 2020 staat de Nationale Wetenschapsagenda elk jaar voor ruim 130 miljoen euro op de begroting van het ministerie van Onderwijs.

De TU Delft staat met 26 gehonoreerde aanvragen op de tweede plaats. De Universiteit Utrecht heeft er 34. Het grootste Delftse project is Quantum Inspire, een initiatief van prof.dr.ir Lieven Vandersypen om Nederland alvast kennis te laten maken met de quantumcomputer. De eerste versie werd dit voorjaar groots gepresenteerd. QuTech ontvangt 4,5 miljoen euro om het project verder uit te bouwen met de tien partners in het consortium.

Het grootste bedrag (9,9 miljoen euro) gaat deze keer naar het project ‘Virtual Human Platform’, waarin de partijen werken aan het proefdiervrij testen van chemicaliën en geneesmiddelen. Zeven universiteiten en een hogeschool doen eraan mee, samen met onder meer de Nierstichting, Stichting Proefdiervrij en bedrijven als Shell en Bayer.

Een kleiner project gaat over empowerment en bescherming van ouderen. Daarvoor kent NWO 1,9 miljoen euro toe aan een consortium van universiteiten en artsen, maar bijvoorbeeld ook banken en notarissen.

HOP, Bas Belleman / Jos Wassink

HOP Hoger Onderwijs Persbureau