Delftse orthopeden gaan 3D

Orthopeden van het Reinier de Graaf Gasthuis zijn de eersten die vanaf vandaag gebruik maken van driedimensionale beelden voor een beter beeld van gewrichtsklachten . De software wordt geleverd door TU-spinoff Clinical Graphics.

Ook voor ervaren orthopedisch chirurgen kan het nog lastig zijn om op rontgenfoto’s te zien waarom een patiënt pijnklachten heeft in heup of schouder. Laat staan dat duidelijk is wat er bij een operatie zou moeten gebeuren.

Alweer zeven jaar geleden ontwikkelde dr.ir. Peter Krekel daarom tijdens zijn afstuderen computer graphics die een driedimensionale reconstructie van het gewricht maakt op basis van CT-scans. Vorig jaar promoveerde hij op hetzelfde onderwerp en won zijn bedrijf Clinical Graphics de Philips Innovation Award.

Met de software van Clinical Graphics kan een gebruiker het bot en het gewricht ten opzichte van elkaar bewegen waardoor duidelijk wordt wat er wringt. Ook berekent de programmatuur de bewegingsvrijheid van protheses. (Delta, 6 april 2011).

“Met de bewegende 3D-beelden kan je goed zien of de klachten van een patiënt worden veroorzaakt door de vorm van het gewricht”, zegt orthopedisch chirurg Rolf Bloem van het Reinier de Graaf Gasthuis op de TU-site. “Je weet dan ook meteen waar je moet zijn tijdens de operatie. Bijkomend voordeel is dat door de bewegende beelden patiënten ook goed begrijpen wat er met hun heup aan de hand is en wat een operatie voor hen kan betekenen.”

TU-alumnus Krekel is opgetogen over zijn eerste klant: “Het is fantastisch om te zien dat het onderzoek nu écht gebruikt wordt om patiënten beter te behandelen.” Krekel wil zijn techniek nu verder ontwikkelen voor schouder- en knieoperaties.