Delftse moocs op MIT-platform

De massive open online courses (moocs) van de TU Delft komen op edX, het platform voor online onderwijs van MIT en Harvard. De universiteit heeft voor edX gekozen omdat het een non-profit platform is dat het beste aansluit bij de visie van de TU op het gebied van online onderwijs.

EdX wil een netwerk bouwen van topuniversiteiten. Het platform is opgericht door MIT en Harvard en plaatst nu al gratis cursussen van Berkeley, Georgetown University, Wellesley en universiteiten van Texas. Vanochtend maakte het bekend dat daar zes universiteiten bijkomen: de TU Delft, de Australian National University, l’Ecole polytechnique fédérale de Lausanne, de Canadese Mc-Gill University en University of Toronto, en de Rice University in Houston.

De TU ziet dit als een mogelijkheid om meer te leren over online onderwijs en daarmee ook het reguliere onderwijs te verbeteren. De eerste moocs die de universiteit gaat plaatsen zijn inleidende vakken:Water Treatment Engineering van Jules van Lier, Solar Energy van Arno Smets (beide beginnen in september) en  Introduction to Aerospace Engineering van Jacco Hoekstra (in februari 2014). Er zijn al plannen voor een vierde mooc.

Smets maakt voor edX een introductie op alle verschillende aspecten van zonne-energie. “Het gaat dus over het werkingsprincipe van zonnecellen, maar bijvoorbeeld ook over complete systemen van zonnepanelen. Voor mij is het belangrijk dat ons onderwijs straks beschikbaar komt voor mensen in bijvoorbeeld Afrika, voor wie deze kennis belangrijk, maar tot dusver niet toegankelijk is.”

Volgens Anka Mulder, secretaris en directeur Onderwijs van de TU, schat Unesco dat in 2025 zo’n tachtig miljoen meer mensen hoger onderwijs willen volgen dan nu. “Om aan die vraag te kunnen voldoen, zouden de komende twaalf jaar elke week drie universiteiten voor veertigduizend studenten gebouwd moeten worden. Een onmogelijke opdracht. Online onderwijs biedt wel mogelijkheden om grote groepen te onderwijzen.”

De TU heeft al ruime ervaring met open online onderwijs: meer dan honderd cursussen zijn gepubliceerd als Open CourseWare. Bij Open CourseWare is de student niet gebonden aan het campusritme van acht weken zoals bij een MOOC, maar kan hij zijn eigen tempo bepalen.

De Universiteit Leiden plaatste begin dit jaar een introductiecursus Europees Recht op het concurrerende Amerikaanse platform ‘Coursera’. Daar schreven zich in een paar weken tijd meer dan tienduizend mensen voor in. Wanneer deze cursus van start gaat, is nog niet bekend.

Zie ook: ‘Belangrijk dat edX non-profit is’