Delftse masterstudenten blijven kritisch

Delftse studenten zijn net als andere jaren kritisch over hun masteropleidingen. Het hoogst scoort systems & control (3mE), het laagst architecture, urbanism and building sciences (BK).

Dat staat in de Keuzegids Masters die deze week verscheen. De scores in de Keuzegids komen voort uit de Nationale Studenten Enquête en voor een klein deel uit het accreditatieoordeel van onderwijskeurder NVAO.

Systems & control krijgt 72 van de honderd punten. De masteropleiding is een 3TU-samenwerking en de studies van Twente en Eindhoven scoren vergelijkbaar, respectievelijk 72 en 74 punten. De Delftse studenten zijn vooral positief over de inhoud, de docenten en de communicatie. De experts zijn onder de indruk van het programma. De Keuzegids spreekt van ‘degelijk onderwijs, met behoorlijke faciliteiten’.

Architecture, urbanism and building sciences krijgt maar vijftig punten, al is dat nog beter dan de tegenhanger van de TU Eindhoven die 48 punten scoort. De Delftse studenten geven inhoud, docenten, contacturen, wetenschappelijke vorming en praktijkgerichtheid een min, wat staat voor ‘iets lager dan gemiddeld’. Communicatie en faciliteiten beoordelen ze als gemiddeld. “De enorme studentenaantallen en vaak rommelige organisatie lijken soms hun tol te eisen”, concludeert de Keuzegids.

De gids heeft dit jaar een overzicht samengesteld van 22 topopleidingen, opleidingen die het hoogst scoren. De beste universitaire masteropleiding is in dit overzicht nanoscience aan de Rijksuniversiteit Groningen met 96 punten. De TU Delft komt in dit overzicht niet voor. De instelling krijgt een totaalscore van 59,5 punten. De TU Eindhoven krijgt 61 punten, en UTwente 62.

De Keuzegids verklaart deze lage scores ‘door de hoge studielast die de technische opleidingen met zich meebrengen’. “Je moet van goeden huize komen om een studie in Delft aan te kunnen, veel eerstejaars haken vroegtijdig af. Gemiddeld gezien komt de universiteit iets beter uit de bus dan vorig jaar, maar de concurrentie met de andere TU’s – vooral Eindhoven – is voelbaar.”

De Delftse masteropleidingen en hun scores
Aerospace engineering – 68
Applied earth sciences – 60