Wetenschap

Delftse looprobot wint Cybathlon

Groot succes voor de studenten van Project March tijdens de Cybathlon Experience. Bij deze internationale obstakelrace voor exoskeletten pakte hun Delftse looprobot de winst.

'Piloot' Sjaan Quirijns, die sinds 2000 een dwarslaesie heeft, legt in het Delftse exoskelet het obstakelparcours af tijdens de Cybathlon in Düsseldorf. (Foto: Project March)

De eerstvolgende krachtmeting laat echter nog even op zich wachten, deze vindt pas in 2020 plaats in het Zwitserse Zürich.

Twitter: @projectmarch

Linkedin: Project MARCH

Facebook: Project MARCH

Dankzij flinke verbeteringen aan het exoskelet, dat nu beschikt over actieve enkels, scoorde het pak met name op zelfstandig gebruik flink punten. De verbetering zorgt namelijk voor meer vrijheid, waardoor geavanceerde loopbewegingen gemaakt kunnen worden. Ook geven de actieve enkels meer stabiliteit tijdens het bewegen op ongelijke grond. “De hellingproef was daarom technisch gezien de grootste uitdaging. Dankzij de verbeteringen was er veel meer stabiliteit tijdens het op- en aflopen van de helling”, aldus teammanager Lennart Schut.

Ondanks het grote succes is het winnen van de wedstrijd volgens Schut niet het belangrijkste. “Nog belangrijker vinden we dat we met de ontwikkeling van deze techniek bijdragen aan het teruggeven van mobiliteit aan mensen met een dwarslaesie.”

Voor de volgende groep daarom de uitdaging het robotische harnas verder te ontwikkelen. Ieder jaar start namelijk een nieuw team van TU-studenten om het bestaande prototype te verbeteren. De studenten zetten hiervoor hun studie een jaar lang stil zodat hun volledige focus bij Project MARCH ligt.

Twitter: @projectmarch

Linkedin: Project MARCH

Facebook: Project MARCH

De winnende race van Project March maakte onderdeel uit van de Cybathlon Experience die dit jaar plaatsvond op Rehacare, een Duitse vakbeurs voor revalidatietechniek. Teams uit verschillende landen legden een parcours af met vier verschillende obstakels die mensen in een rolstoel dagelijks ondervinden. Denk hierbij aan traplopen en het gaan zitten of opstaan uit een diepe stoel. ‘Piloot’ Sjaan Quirijns doorliep het parcours in iets meer dan 9,5 minuten.

Dankzij flinke verbeteringen aan het exoskelet, dat nu beschikt over actieve enkels, scoorde het pak vooral op zelfstandig gebruik veel punten. De verbetering zorgt voor meer vrijheid, waardoor geavanceerde loopbewegingen gemaakt kunnen worden. Ook geven de actieve enkels meer stabiliteit tijdens het bewegen op ongelijke grond. “De hellingproef was daarom technisch gezien de grootste uitdaging. Dankzij de verbeteringen was er veel meer stabiliteit tijdens het op- en aflopen van de helling”, aldus teammanager Lennart Schut.