Delftse klanken – Van boevenpak tot glitterjasjes

Eind 2008 broeit er bij de Virgilianen Cyril Kooijmans (trompet) en Martijn Koole (basgitaar) een idee: een liedje schrijven waarmee ze het AHC-songfestival gaan winnen.

Net als Guus Meeuwis en IOS. Met zes bij elkaar gezochte verenigingsgenoten vormen ze de band Iets beters. Samen schrijven ze een nummer. Kooijmans: “We creëerden een hype. Iedereen geloofde ons: ‘o ja, jullie zijn die band die het festival gaat winnen’. In werkelijkheid hadden we pas een week van tevoren een zanger en hebben we de tekst op de laatste dag afgemaakt.”
Met het nummer ‘Gister’, over een meisje dat er ’s ochtends een stuk minder mooi uit blijkt te zien dan de avond ervoor, winnen ze zowel de voorronde op Virgiel als de finale in Amsterdam. “De meeste festivalliedjes zijn heel zoetsappig, daar wilden wij tegenin. Het sloeg aan bij beide seksen. Tot op de dag van vandaag zingen alle vrouwen in de zaal dit nummer keihard mee bij optredens.”
De naamsbekendheid is gevestigd, de optredens stromen binnen. Razendsnel wordt een flink aantal covers ingestudeerd. “Gelukkig hadden we genoeg kwaliteit in huis. Sindsdien treden we regelmatig op. Op studentenfeesten, maar ook op bedrijfsfeesten en bruiloften. Door het hele land.” De podiumkleding is uniform. “We verzinnen van alles. Van zwembroek tot boevenpak of glitterjasjes.” Het repertoire varieert van Guus Meeuwis tot John Mayer en van Led Zeppelin tot Amy Winehouse. Alles waar ze zin in hebben en waarvan ze denken dat het aanslaat. Maar niet al te standaard: geen Britney Spears.
In juli gaat het octet op tournee door Zuid-Frankrijk en Spanje. “Enkele optredens zijn al geregeld, verder rijden we met onze groene camper gewoon een camping op en vragen of we er gratis mogen staan in ruil voor een optreden ’s avonds.”

www.ietsbeters.nl

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg staat op de 35ste plaats in de lijst met beloningen voor bestuurders op mbo, hbo en universiteiten. Hij verdient 194 duizend euro en laat zestig bestuurders achter zich. De onderwijsvakbond AOb maakt elk jaar via jaarverslagen een overzicht van de inkomsten van bestuurders. De ranglijst geeft een globaal overzicht; niet alle onderwijsinstellingen rapporteren identiek en tussentijds treden bestuurders aan of terug. De twee andere leden van de raad van bestuur volgen met 187 duizend euro vlak achter Van den Berg. De AOb-ranglijst wordt aangevoerd door bestuursvoorzitter Aalt Dijkhuizen van Wageningen Universiteit met 313 duizend euro. De collegevoorzitters van Amsterdam (VU), Maastricht en Utrecht staan op de plaatsen 2, 3 en 4 met 277 duizend, 263 duizend en 247 duizend euro. Wageningen is ook in een ander opzicht koploper. Het is de enige universiteit met drie bestuurders in de top tien.