Delftse bierkratten brug ingestort

Sprakeloosheid en verslagenheid bij de Delftse studenten die wekenlang hebben gebouwd aan de langste bierkrattenbrug ter wereld. Zij zagen deze donderdag ineen storten.

Screenshot van de Facebook livestream van Gezelschap Practische Studie.

“Dit hadden we niet verwacht, dat het zo snel zou gaan.” “Je droom valt letterlijk in duigen. Hij is er helemaal uit geknikt.” De twee studenten die de livestream presenteerden van de recordpoging om de langste bierkrattenbrug ter wereld te bouwen, reageerden even voor zeven uur donderdagavond verslagen op de ineenstorting van hun bouwwerk.

De studenten civiele techniek zijn op 4 september begonnen met de bouw van een brug van 31 meter. Op donderdagavond 17 september zouden ze de ondersteuning weghalen. Het was de bedoeling dat de brug daarna een half uur overeind zou staan. Dan zou het wereldrecord van studenten van de TU Eindhoven (26,69 meter) zijn verbroken.

Maar het mocht niet zo zijn. Al tijdens het loskomen van de ondersteuning kwam de brug in een flits naar beneden. Daarna heerste er sprakeloosheid en verslagenheid onder de studenten. De presentatoren pikten hun rol vervolgens snel weer op en poogden te analyseren wat er mis ging. “Hij is vrij dun”, zei de een. “Het kan zijn dat de wind een rol heeft gespeeld. Het waait vrij hard”, vulde de ander aan.  Het feit dat de kratten allemaal naar dezelfde kant vielen, lijkt die theorie te ondersteunen.

Capture2.JPG

Teleurstelling op het industrieterrein in Hazerswoude-Dorp, waar de studenten wekenlang aan hun recordbrug bouwden. (Foto: Livestream Facebook)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl