Delftse alumni en ondernemers winnen New Venture

Delftse starters hebben twee hoofdprijzen en twee aanmoedigingsprijzen gewonnen tijdens de finale van de ondernemerswedstrijd New Venture.

De ondernemers van het bedrijf Taniq en het team Ampelmann sleepten twee van de drie hoofdprijzen in de wacht. Ze wonnen ieder een bedrag van 25 duizend euro vanwege hun ‘goed doordachte bedrijfsplan’ en hun ‘elevator pitch‘. Dit laatste is een presentatie van enkele minuten waarbij de ondernemers aan een twintigkoppige jury hun plan van aanpak zo overtuigend mogelijk moesten presenteren.

Stichting New Venture organiseert elk jaar een wedstrijd in het schrijven van ondernemingsplannen, waarbij in totaal honderdduizend euro aan prijzengeld wordt uitgedeeld. Daarnaast begeleidt de stichting startende innovatieve ondernemers en organiseert hij bijeenkomsten.

Jan van der Tempel, één van de uitvinders van de Ampelmann, zegt het geld te gaan gebruiken voor de promotie van zijn product: een zelfstabiliserend platform dat scheepsbewegingen compenseert. Met dit apparaat moeten mensen in de toekomst bij onstuimig weer veiliger van een schip naar een offshoreconstructie, zoals een olieplatform, kunnen overstappen. Deze zomer wil hij beginnen aan de bouw van een prototype.

De andere Delftse winnaar, Taniq, maakt drukbestendige lichtgewicht buizen. Ze gebruikt hierbij een door prof.ir. Adriaan Beukers van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gepatenteerde composiettechnologie. Volgens de jury was het bedrijf veelbelovend omdat veel verschillende industrieën gebaat zouden zijn met het product, waaronder de petrochemie. Het onlangs opgerichte bedrijf maakt deel uit van het ondernemersnetwerk Yes!Delft.

De bedrijven Robothelikopter en Smartfins, beiden start-ups van Delftse alumni, kregen aanmoedigingsprijzen van vijfduizend euro. Robothelikopter maakt kleine onbemande helikopters, voorzien van camera’s die gebruikt zouden kunnen worden voor observatiedoeleinden, door bijvoorbeeld defensie. Het team Smartfins maakt vinnen en kielen van surfplanken en zeilschepen.

Delft scoorde eerdere jaren ook al aardig bij de ondernemerswedstrijd. In 2003 beloonde de jury de innovatieve vindingen van drie Delftenaren met hoofdprijzen: de Sunshower, een solarium voor onder de douche, de Coolgrip, een indicator die aangeeft hoe hard je in de grip van een golfclub knijpt en ten slotte een machientje dat vangrails van snelwegen schoonmaakt.

Opvallend aan de wedstrijd van dit jaar is dat er erg veel Delftse bedrijfjes en TU-alumni in de finale terecht zijn gekomen. Maar liefst zes van de tien. Volgens Merijn van Velsen van New Venture komt dit mogelijk doordat ondernemerschap meer wordt bevorderd aan de TU door het vorig jaar opgerichte ondernemersnetwerk Yes!Delft. Van der Tempel denkt dit ook. “Er wordt meer aandacht aan ondernemen besteed.” Hij en zijn vier teamgenoten hebben allemaal de vakken turning technology into business en writing a business plan gevolgd die door Yes!Delft worden georganiseerd. “Vooral bij dat laatste vak hebben we kennelijk goed opgelet”, aldus Van der Tempel.