Delftse afstudeerders kunnen drs. worden

Doctorandus worden na een studie in Delft. Dat kon eerder nog niet. Maar mogelijk krijgen de studenten die de toekomstige master industrial ecology afronden ‘drs.’ in plaats van ‘ir.’ voor hun naam.

In samenwerking met de universiteiten van Rotterdam en Leiden wil de TU Delft vanaf september 2007 de zelfstandige masteropleiding industrial ecology (IE) aanbieden. Sinds 2004 bestaat deze opleiding al als Leidse studie, waaraan Delft en Rotterdam een bijdrage leveren. “De zelfstandige opleiding moeten we eerst officieel laten goedkeuren”, zegt Gijsbert Korevaar (Technische Natuurwetenschappen), programmacoördinator van de opleiding.

Deze accreditatie wordt gegeven door de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie. Maar voor een opleiding daar kan worden ingediend, moet eerst het college van bestuur (cvb) instemmen.

“Studenten van industrial ecology leren industriële productieketens zo te ontwerpen, dat ze passen in en lijken op de natuur”, legt Korevaar uit. “Het is een interdisciplinaire studie, waarbij naast techniek onder andere economie en milieu een rol spelen.” Omwille van dit interdisciplinaire karakter, vindt Korevaar het belangrijk dat alle studenten hetzelfde programma volgen. Maar dan krijgen de studenten ook allemaal dezelfde titel na afronding van de studie.

Dus straks worden Leidse en Rotterdamse studenten ingenieur, of krijgen Delftenaren een doctorandustitel? Volgens collegevoorzitter Hans van Luijk is nog niet bekend welke titel het wordt. “Dat hangt af van hoe deze opleiding geregistreerd zal worden in het Centraal Register Opleiding Hoger Onderwijs.”

Van Luijk ziet, net als de ondernemingsraad (or) en studentenraad (sr), geen probleem in Delftse doctorandi. “Dit cvb gaat uit van de huidige, maar zeker de toekomstige wereld, en dan spreken we van master of science.” Terecht, volgens Korevaar. “Dat in Nederland nog onderscheid wordt gemaakt tussen ingenieurs en doctorandi, vind ik niet zo belangrijk dat daarvoor een gezamenlijke opleiding met twee andere universiteiten niet door kan gaan.”

De or en de sr vinden het aantal verwachte inschrijvingen belangrijker dan de titel die de alumnus krijgt. Ruth Lanting van de sr: “Men verwacht zestig inschrijvingen per jaar als in 2007 de zelfstandige opleiding start. Terwijl de studie dit jaar veertien nieuwe studenten had. Dat vonden we vreemd, maar Korevaar heeft ons ervan kunnen overtuigen dat het draagvlak voor deze studie steeds groter wordt.”

Johanna Daudt (or) is nog niet helemaal overtuigd. “Ik denk wel dat de behoefte in de arbeidsmarkt aan een dergelijke studie groeit. Maar of Delftse studenten zich ook zullen aanmelden, moet nog blijken. De aantrekkelijkheid van wéér een masterstudie is toch altijd koffiedik kijken.”