Delfts succes op NK indoor roeien

Twee kilometer lang knallen op een ergometer. De Delftse roeiverenigingen Laga en Proteus-Eretes verbraken records op het NK indoor roeien.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Roeien kan op het droge en je hoeft er ook niet altijd voor naar buiten. Een jaarlijkse indoorwedstrijd test roeiers op kracht en uithoudingsvermogen door een virtuele race van 2000 meter af te leggen. Dit Nederlands Kampioenschap Indoor Roeien (NKIR) bestaat sinds 1990 en wordt georganiseerd door de Amsterdamse studentenroeivereniging Nereus.

Delft werd vertegenwoordigd door zowel Laga als Proteus-Eretes.  Beide studentenroeiverenigingen deden in veel velden mee, variërend van competitieniveau tot elite, het hoogste niveau voor wedstrijdroeiers. Delta zet de grootste successen op een rij.

Successen Laga

• De Eerstejaars Lichte Dames werden vierde en pakten een Laga-record.
  • De Eerstejaars Lichte Mannen werden eerste én pakten een Nederlands record.
  • De Eerstejaars Zware Mannen werden met 0.6 seconden achterstand nipt tweede. Wel verbraken ze het oude Laga-record én doken ze onder het vorige Nederlandse record.
  • In het Senioren B veld (leeftijd onder 23) werd Tessa Dullemans eerste met een tijd van 6:49,5 minuten. Dieuwertje den Besten werd tweede in 6:52,2 minuten.
  • Bij de Dames Elite (Senioren open klasse) werd Laila Youssifou vijfde van Nederland in 6:47,5 minuten.
  • En bij de Zware Heren werd Wouter van de Meer vierde in 6:07 minuten.

Successen Proteus-Eretes

• De Dames Club acht werd voor het eerst in de clubhistorie Nederlands kampioen in een tijd van 7:43,2 minuten.
  • Bij de heren werd Proteus Club acht 2 in 6:35,2 minuten verrassend eerste.
  • Bart Lukkes won in het Lichte Elite veld en finishte met een tijd van één seconde boven zijn persoonlijke record.
  • In het Lichte Senioren B veld werd Tom van der Sande tweede.
  • Susannah Duncan kwam deze zomer over van de Engelse bond en deed dit weekend voor het eerst in haar eentje mee aan een wedstrijd. In het Lichte dames senioren B veld werd zij tweede.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl