Delfts onderonsje ruw verstoord

Delftse studentroeiers van Proteus en Laga boekten afgelopen weekend vier overwinningen op de Head of the River. In de hoogste divisie werd een derby tussen Laga en Proteus verstoord door de voormalige Holland-acht, die onverwacht de overwinning op de Amstel voor zich opeiste.

br />

Bij ontstentenis van het Amsterdamse Nereus, de gedoodverfde winnaar, leek de zege in de snelste herendivisie dit jaar voorbehouden aan één van de Delftse top-achten van Laga en Proteus. Het schip van burgervereniging Willem 3, waarin veel toppers uit de ‘gouden’ Holland-acht zitting hebben genomen, had de week tevoren op de Heineken Roeivierkamp matig gevaren en werd niet erg kansrijk geacht.

Maar wellicht heeft slagman Nico Rienks afgelopen week nog even goed op de mannen ingepraat, want de Delftse octetten hadden zondag het nakijken op de Amstel. De acht van Proteus, met olympiër Niels van der Zwan op slag, werd op veertien seconden gezet en Laga moest zelfs aankijken tegen een verschil van een halve minuut.

De Head of the River is de grootste roeiwedstrijd van Nederland. Alle achten en de meeste dubbelvieren verschijnen hier op het water van de Amstel om de afstand tussen Ouderkerk aan de Amstel en Amsterdam af te leggen. Elk jaar verzamelen zich duizenden toeschouwers op de wal die de wedstrijd volgen in een caravaan van fietsen, motoren en bestuursbakken.

Zij zagen hoe de heren beginnelingen-acht van Proteus wèl een overwinning boekte. In een ongemeen fel duel om de zege in de derde divisie overstegen de eerstejaars van Proteus en Nereus zichzelf. Een foute manoeuvre van de Nereïden bezorgde de Amsterdammers voor de Rozenoordbrug enig oponthoud. Proteus beet zich vast in het kleiner geworden verschil en verdiende daarmee haar eerste en belangrijke overwinning. Proteus beschikt dit jaar over een sterk trio eerstejaarsachten; de lichte heren werd winst op de Head ontzegd door het optreden van een ouderejaars combinatieploeg en de dames eindigden op een niet onverdienstelijke vierde plaats.
Superioriteit

De club-acht van Proteus had vorige week op de Heineken Roeivierkamp al geen twijfel laten bestaan over haar superioriteit. Op de Head bevestigde ze dit beeld nogmaals. Een overwinning hadden de heren van Proteus wel nodig, want ze doen eind mei een aanval op het baanrecord van de Ringvaart-regatta, een wedstrijd over honderd kilometer.

De enige Delftse dames die hard konden toeslaan op de Head zaten in de club-dubbelvier van Proteus. Met achtentwintig halen per minuut ging het messcherp gestuurde vrouwenkwartet over de Amstel op de eindstreep voor de Utrechtse brug aan. De door Van Os voorgeslagen vier rolde het zesentwintig ploegen tellende veld moeiteloos op; geen van de teams kon enige tegenstand van betekenis bieden.

De laatste Delftse overwinning in de tweede divisie was voor Laga. Vijf eerstejaars Lagaaien van vorig jaar hebben zich aan de riemen gezet met een drietal scullers. Dit team wist op het kronkelige Amsteltraject met succes de rest van het veld van zich af te houden. Laga’s eerstejaars kwamen niet tot winst.

Superioriteit