Delfts Cluster krijgt 42 miljoen

De civieltechnici van het Delfts Cluster krijgen 42 miljoen gulden uit de aardgasbasten. Ook het universitaire computernetwerk krijgt veel geld.

Het kabinet heeft afgelopen vrijdag de zogenaamde ICES-pot verdeeld, geld dat de overheid heeft verdiend met de verkoop van aardgas. De TU Delft en de Universiteit van Amsterdam worden rijkelijk bedeeld. Het Delfts Cluster, dat onderzoek doet naar grond-, weg- en waterbouw, krijgt 42 miljoen voor de komende vier jaar. Het Wetenschap en Technologiecentrum Watergraafsmeer kan dertig miljoen verwachten. Met dit geld moet een soort Silicon Valley in Amsterdam-Zuidoost van de grond komen.

Zowel de Delftse civieltechnici als de Amsterdamse ‘informatietechnologen’ hadden tientallen miljoenen meer gevraagd. ,,Toch zijn we niet ontevreden”, zegt een woordvoerster van het Delfts Cluster.

Verder trekt het kabinet maar liefst 142 miljoen uit voor het zogenaamde gigaport-project. Met dat geld moet Nederland een hoogwaardig elektronisch research-netwerk krijgen, zoals Internet-2 in de Verenigde Staten. Het universitaire netwerk van Surfnet gaat de basis vormen.

De rijksbijdrage aan het netwerk is veel hoger dan verwacht. Met de miljoenen worden de Internetverbindingen met het buitenland sterk verbeterd, met name die naar de VS. De totale internationale capaciteit van Surfnet moet van 622 megabit. naar 80 gigabit. Ook moeten allerlei geavanceerde Internettoepassingen van de grond komen, zoals teleleren en het opereren van een patiënt op afstand met muis en computer.