Delfts aardwarmte project stilletjes begonnen

Met opvallend weinig ceremonieel begon maandag 12 december 2022 de boring voor het Delfts aardwarmteproject. Het eerste warme water wordt over anderhalf jaar verwacht.

De boorplaats bevindt zich pal naast de warmtekrachtcentrale van de campus. De plaats van de putten is uitgelicht. (Foto: Jos Wassink)

Stichting DAP (Delfts aardwarmteproject) plaatste maandag wel een beeldje van Sint Barbara bij de boorput. Mijnbouwers vereren haar als beschermheilige. Vervolgens hief het bestuur van de Mijnbouwkundige Vereeniging het lied Glück Auf aan, ondersteund door boorpersoneel en studenten. Verdere festiviteiten vinden vermoedelijk in maart 2023 plaats, meldt de DAP website.

Het sobere begin van de geothermie in Delft staat in contrast met het aantal keren dat het onderwerp aardwarmte in bijna vijftien jaar tijd aan de orde is geweest. Stichting DAP werd in 2007 opgericht en organiseerde tot nu toe drie wetenschappelijke symposia over de haalbaarheid van aardwarmte voor de campus (en omgeving).

Wetenschappelijk projectleider geothermie dr. Phil Vardon  van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen vertelt dat de huidige boring met relatief klein materieel geschikt is voor de eerste 80 meter zachte grond. Er komen twee gaten voor aan- en afvoer van water uit en naar de bodem. De boring begint breed en wordt later steeds kleiner in diameter. Er wordt ook een mantel aangelegd om de boorgaten te stabiliseren.

Boren tot een diepte van 2,5 kilometer

Tegen april 2023 verwacht Vardon een grotere boortoren op het terrein naast de warmtekrachtcentrale van de TU Delft. Groot materieel is nodig om door gesteenten te boren tot een diepte van 2,5 kilometer. Dat neemt voor twee gaten naar schatting een half jaar in beslag. Dan is er een plak asfalt met twee hele diepe putten erin.

Aan de oppervlakte volgt de plaatsing van de pompstations en de aansluiting op het warmtenet op de campus. Het eerste warme water verwacht Vardon midden 2024.

Meer lezen:

Wetenschapsredacteur Jos Wassink