Buiten de campus

Delftenaren: ‘Rem op aantal studenten’

Negen Delftse bewoners- en buurtverenigingen hebben deze maand een brief gestuurd waarin ze hun zorgen uiten over de multicampusstrategie van de TU Delft. Ze schrijven onder meer dat de TU Delft de bewonersverenigingen niet om hun mening heeft gevraagd over de groeiplannen.

In de brief – die is gericht aan het college van bestuur van de TU Delft (cvb), het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad – vragen ze de universiteit om hun mening alsnog mee te wegen bij toekomstige verkenningen en beslissingen. De afgelopen maanden heeft het cvb onder meer studenten en medewerkers gevraagd om hun visie te geven op het plan om door te groeien naar 40 duizend studenten, verdeeld over meerdere campussen. Een aantal partijen was de universiteit in eerste instantie vergeten. Zo sprak het cvb pas met gemeenteraadsleden nadat politieke partijen in een artikel van Delta hun beklag deden.

DOBB-io, zoals de negen buurt- en bewonersverenigingen zich gezamenlijk noemen, schrijft daarnaast dat de druk van de TU op de stad momenteel al te groot is. De bewoners wijzen daarbij onder meer op het tekort aan woningen voor niet-studenten, de drukte op fietspaden van en naar de campus en op het grote aantal geparkeerde fietsen op stoepen en bij het station.

Daarom vragen de organisaties de universiteit om alles op alles te zetten om het studentenaantal in Delft terug te brengen naar 25 duizend. Het ontwikkelen van meerdere campussen moet bovendien belangrijker zijn dan het werven van nieuwe studenten, aldus DOBB-io: “Het realiseren van deze andere campussen buiten Delft is wat ons betreft topprioriteit en gaat vóór het werven van nieuwe studenten. Dat betekent een rem op het aantal nieuwe studenten voor de komende vijf à tien jaar, tot die andere locaties beschikbaar komen.”

• De volledige brief, waarin de verenigingen meerdere randvoorwaarden van de TU meegeven, is hier te lezen.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl