Delftenaren maken snel schaatspak

Schaatsbelg Bart Veldkamp en de Noorse schaatsploeg schaatsen tijdens de Olympische Winterspelen waarschijnlijk in een Delfts pak.TU-onderzoekers Nando Timmer en Leo Veldhuis hebben in hun vrije tijd een nieuw aërodynamisch schaatspak ontwikkeld voor schaatspakkenfabrikant Hunter Sportswear in Assen.

Timmer en Veldhuis maakten eerder al furore met de schaatsstrips, gekartelde strips op het hoofd en de onderbenen van de schaatsers. ,,De strips hebben duidelijk tijdwinst opgeleverd in de wedstrijden, maar de meeste schaatsers nemen het niet zo nauw met de positie van de strips en dan werkt het minder goed”, vertelt Timmer. ,,Bovendien blijven ze slechts een wasbeurt zitten.” Daarom klopte de schaatspakkenfabrikant twee jaar geleden weer bij het tweetal aan, dat inmiddels het adviesbureau Flowtech had opgericht, om de ervaringen met de schaatsstrip in een pak te verwerken.

Het resultaat is een pak met driehoekjes van een dun rubberachtig laagje op het hoofd en de bovenbenen. De armen en onderbenen zijn gemaakt van een ruwe stof, terwijl rug en borst met een gladde stof worden bedekt.

Timmer verwacht dat het nieuwe pak betere resultaten oplevert dan de schaatsstrips. ,,De aërodynamica van de bovenbenen konden we met de strips niet verbeteren, omdat de vorm daarvan steeds verandert door het samentrekken van de spieren. De armen slingerden te veel voor het gebruik van schaatstrips.”

Timmer verwacht overigens de beste resultaten van het nieuwe pak als het maatwerk is en dus toegesneden op de specifieke lichaamsmaten van een individuele schaatser.

De Noren zijn momenteel nog in onderhandeling met de fabrikant. Hunter Sportswear wil het Noorse team sponsoren en dan pakken leveren met de bedrijfsnaam erop. De Nederlandse ploeg wordt door Nike gesponsord en krijgt andere schaatspakken.

TU-onderzoekers Nando Timmer en Leo Veldhuis hebben in hun vrije tijd een nieuw aërodynamisch schaatspak ontwikkeld voor schaatspakkenfabrikant Hunter Sportswear in Assen. Dit pak, dat afgelopen week is getest in de windtunnel van de sectie windindustrie van civiele techniek, moet voor snellere rondetijden zorgen in Salt Lake City.