Delftenaar moet dertien studenten huizen inleveren

Dertien Delftse panden waarin vooral studenten wonen, komen in handen van de staat. De eigenaar moet ze afstaan omdat hij ze heeft gekocht met crimineel geld.

Woningen aan de Van Bossestraat, waar P. ook een pand bezit. (Foto: Google Streetview)

De 49-jarige Ronald P. moet twee jaar de cel in vanwege het witwassen van crimineel geld. Ook moet hij de dertien Delftse woningen inleveren. Dat heeft de rechtbank in Den Haag op 14 september bepaald.

“De panden zijn door de rechter verbeurd verklaard”, vertelt een rechtbankwoordvoerder. “Dat betekent dat ze in handen komen van de staat.” De Delftenaar kan daartegen in hoger beroep gaan. Wat er daarna met de panden en de bewoners gebeurt, is nog onduidelijk.

Adressen verspreid over de stad
In de panden wonen vooral studenten, schrijft het AD. Het gaat om adressen aan onder meer De Vlouw, Julianalaan, Kleveringweg, Pelikaansingel, Pootstraat, Van Bossestraat, Van Gaalenlaan, Westvest en Willem Dreeslaan.

P. is ook schuldig bevonden aan valsheid in geschrifte. In 2010 zou hij een werkgeversverklaring hebben vervalst om een hypotheek te krijgen voor een huis aan de Ruivenstraat.

Speedboten verkopen
Tijdens de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak eind augustus, vertelde P. volgens het AD dat hij de huizen wel degelijk had gekocht met legaal geld. Zo zat hij onder meer in de autohandel met Duitsland en zou hij een aantal speedboten met een flinke marge hebben doorverkocht. De rechter stelde gisteren dat P. niet voldoende heeft aangetoond dat hij de woningen heeft betaald met legale middelen.

Agenten kwamen P. en diens panden in 2017 op het spoor, toen studenten in een huis aan de Ruivenstraat geluidsoverlast veroorzaakten. Toen de politie controleerde wie de eigenaar was, stuitten ze op P., die eerder was veroordeeld voor softdrugsbezit. Vervolgens besloten ze om een vervolgonderzoek te doen.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl