Delft zakt verder op ranglijst Keuzegids

De TU Delft is gezakt van de tiende naar de twaalfde plaats in de ranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs, die vandaag uitkomt.Gemiddeld beoordelen Delftse studenten hun universiteit dit jaar met een 6,96.

De gids meet met telefonische enquêtes ieder jaar de tevredenheid van studenten over hun eigen opleiding. De ondervraagden geven daarbij hun mening over onder andere de inhoud van hun studie, studeerbaarheid en voorzieningen op de faculteit.

Ook op de afzonderlijke faculteiten beoordelen Delftenaren hun eigen opleiding lager dan elders. Bij bijna alle studierichtingen eindigt Delft op de laatste plaats na Eindhoven, Enschede en eventuele andere universiteiten. Alleen natuurkunde en technische bestuurskunde eindigen hoger bij het studentenoordeel.

Ir. Niek Graafland, coördinator onderwijs bij de staf van het college van bestuur, vindt de uitkomsten belangrijk, maar relativeert ze ook meteen. ,,We houden ieder jaar weer ons hart vast. We gaan de uitkomsten nauwkeurig bekijken. Maar de ranglijstjes zeggen over het algemeen weinig. Het gaat over verschillen van tienden en daar wordt dan een lijst op gebaseerd. Je kunt hier en daar wel de extremen eruit vissen. Daar doen we elk jaar iets aan”, aldus Graafland. Rector Karel Wakker wil geen commentaar geven voor hij de keuzegids gelezen heeft.

Delft scoort al jaren laag in de studentenenquêtes. Om het tij te keren, laat het college van bestuur sinds 1999 jaarlijks zelf enquêtes uitvoeren door het Nipo. Naar aanleiding daarvan zijn ‘onderwijsverbeterteams’ samengesteld, die iets moeten doen aan bijvoorbeeld de lange termijn waarop tentamens worden nagekeken. Die inspanningen hebben Delft nog niet naar een hogere positie op de lijst geholpen. ,,De mening van een student over zijn faculteit verandert niet van de ene op de andere dag”, denkt Graafland.

De Universiteit Utrecht, die ook genoeg had van haar eeuwige slechte score, begon twee jaar geleden het project ‘hoger op de lijst’ om alle kleine ergernissen in het onderwijs aan te pakken. Die universiteit stijgt nu naar de tiende plaats.

Gemiddeld beoordelen Delftse studenten hun universiteit dit jaar met een 6,96. Daarmee scoort Delft volgens de gids ‘significant lager dan het gemiddelde’. Alleen aan de UvA zijn studenten nog ontevredener over hun opleiding. In Enschede, nummer één op de lijst, vinden studenten hun universiteit een 7,26 waard.