Delft wil fors aantal extra studentenkamers

De gemeente Delft wil dat er binnen acht jaar 3600 studentenwoningen worden gebouwd in Delft. Dat staat in de Woonvisie Delft 2008-2020.

Voor meer dan de helft van deze woningen bestaan nog geen concrete plannen. Voor de rest, 1750 kamers aan onder meer de Balthasar van der Polweg en het De Vries van Heijstplantsoen, zijn al eerder afspraken gemaakt. Binnen drie jaar moeten die allemaal klaar zijn.

Het getal van 3600 is volgens Jan Willem van Beek, vestigingsdirecteur van Duwo, gebaseerd op prognoses van de instroom van Nederlandse en internationale studenten aan de TU.

Hij heeft er vertrouwen in dat het mogelijk is om binnen de gestelde periode 1850 extra woningen te bouwen. Daarvoor moet de stad wel worden uitgekamd, want de ruimte is schaars. “Er zijn gebieden waarvan we denken dat ze binnenkort toch herontwikkeld moeten worden. Bijvoorbeeld de Schie-oevers. Daar zijn nu vooral bedrijventerreinen, maar veel van die bedrijven gaan vertrekken. Daarvoor in de plaats kunnen we wonen, werken en leren gaan combineren.” Van Beek denkt ook dat er op de campus nog ruimte te vinden moet zijn voor een studentencomplex.

Hij is blij dat het rekensommetje nu is gemaakt. “Want er moet druk op de ketel bij Duwo en de gemeente. Als we nu beginnen, dan is het haalbaar.”

Het hoofd van het international office van de TU, John Stals, vreest in een reactie op de woonvisie wel voor de overspannen bouwmarkt. “Aannemers zijn moeilijk te krijgen en bouwmaterialen zijn duur.” Van Beek beaamt dit, maar blijft positief. “Je wordt er inventiever van. Met veel prefab kun je snel, goedkoop en mooi bouwen.”

De woonvisie wordt volgende maand besproken in de Delftse gemeenteraad. Studentenpartij Stip is alvast positief, maar de partij maakt ook deel uit van het college van burgemeester en wethouders.(SB)