Delft is vindingrijker dan je denkt

De teksten bij de vindingen zijn zoveel mogelijk geschreven door de bedenkers zelf. Dat levert een verzameling totaal verschillende stijlen op variërend van droog wetenschappelijk: ,,In het Structures and Materials Laboratory van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek hebben onderzoekers een nieuw vermoeiingsresistent, sterk en licht materiaal ontwikkeld: GLARE, over een nieuw vliegtuigbouwmateriaal, tot familiair: ,,Het is eigenlijk allemaal op het strand begonnen. Zo ’s avonds laat onder de schemerzon vertelde een vriendin dat ze tijdens het North Sea Jazzfestival zo lang in de rij moest wachten, dat ze uiteindelijk haar plas heeft toevertrouwd aan het heren-urinoir. Tot haar verbazing ging dat zonder slag of stoot en ze vroeg zich af waarom er geen urinoir voor vrouwen bestaat”, over damesurinoir Lady P.

Ook vondsten die misschien wat minder bekend zijn, passeren de revue. Zo heeft de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek geavanceerde vliegtuigreparatiemethodes toegepast om een ‘steun in de rug’ te ontwerpen voor het gehavende Panorama Mesdag. Om dat te laten slagen hebben de Lucht- en Ruimtevaarders zelfs een negen meter hoog model van een segment van het panorama in het laboratorium nagebouwd.

Maar niet alleen aan de TU worden vindingen gedaan, ook de rest van Delft is productief geweest. Van de besproken ontdekkingen zijn er 33 afkomstig van ‘niet-TU’ers’. Naast historische uitvindingen zoals de microscoop, ontwikkeld door Antonie van Leeuwenhoek, is ook in de ‘moderne tijd’ veel ontworpen en ontwikkeld door Delftenaren. Zo heeft een Delftse wijnhandelaar samen met zijn broer het Vacu Vin concept bedacht, is de nationale zijde van de euro door een Delfts ontwerpbureau gemaakt en ontwikkelde een Delfts architectenbureau het Project XX. Dit is een kantoorgebouw dat na precies twintig jaar in makkelijk recyclebare onderdelen uit elkaar valt.

Ook minder technische vindingen worden in het boekje genoemd. Bijvoorbeeld de Beestenmarkt, niet het enige of eerste ’terrasjesplein’ in Nederland maar wel het enige dat volledig in overleg tot stand is gekomen. De ‘Droomtijdloop’ en het ‘Culiterair Kwartet’ mogen in deze verzameling natuurlijk niet ontbreken.

Volgens Drukkerij Meinema, samen met het Evenementenbureau Delft initiatiefnemer van het boekje, is Vindingrijk Delft ‘zeer representatief voor Delftse bedrijven en instellingen’. Voor 25 gulden is het in ieder geval een leuk hebbedingetje voor eenieder die in Delft geïnteresseerd is.

Vindingrijk Delft, Deltech Uitgevers. ISBN: 90-75095-71-6

1 Damesurinoir Lady P

De hoorbril, de ANWB-praatpaal, de schaatsstrip, golfveldsynthese, een methode om Taxol uit bomen te ‘melken’ en het damesurinoir. Allemaal bedacht aan de TU Delft en beschreven in het boekje ‘Vindingrijk Delft’. Het boekje bevat ’43 boeiende verhalen over uitvindingen, vindingen en innovatieve toepassingen die in Delft ontstaan zijn’.

Vindingrijk Delft, Deltech Uitgevers. ISBN: 90-75095-71-6

1 Damesurinoir Lady P