Delft University Press verdwijnt

Delft University Press wordt opgeheven. De meer dan dertig jaar oude uitgeverij van de TU Delft is niet kostendekkend en onderzoek heeft uitgewezen dat verzelfstandiging geen reële optie is.

Delft University Press (DUP) onderhandelt op dit moment met diverse externe uitgevers over het overnemen van de taken. Volgens het hoofd van DUP, ir. Cleo van Nispen tot Sevenaer, hoeven auteurs zich geen zorgen te maken. “Alleen is hun nieuwe onderkomen nog niet bekend, maar dat zal op korte termijn veranderen.”

De nieuwe uitgeverij moet zich ontfermen over de publicaties die DUP reeds heeft uitgegeven en toekomstige publicaties. Van Nispen denkt dat een grotere uitgever dat wel kostendekkend kan doen. “Die uitgever zal een keuze maken tussen wat hij wel en niet doet en wellicht werkt hij tegen een hogere prijs, maar het is niet zo dat proefschriften straks niet meer kunnen worden uitgegeven.”

Van Nispen vindt het jammer dat DUP, dat onderdeel is van de universiteitsbibliotheek, verdwijnt, maar ze begrijpt het wel. In het kader van de OOD deed ze samen met een collega onderzoek naar de haalbaarheid van een verzelfstandiging. Uit een ronde langs universitaire uitgeverijen in binnen- en buitenland bleek dat zo’n uitgeverij niet of nauwelijks kostendekkend kan opereren, zeker niet in de technische wetenschappen.

“We geven namelijk ook publicaties uit die een commerciële partij niet zou uitgeven. Proefschriften zijn nu eenmaal niet de grootste kaskrakers. In het huidige tij vind ik het voorstelbaar dat het college van bestuur dan zegt dat DUP moet worden opgeheven.”

Al had Van Nispen best verder willen gaan. “Als DUP zou zijn voortgezet, had ik daarover wel een duurzaam besluit gewild, voor langere tijd. Want het probleem met de uitgeverij is dat ieder college van bestuur zou denken ‘hoe zit dat met DUP, het is niet kostendekkend, terwijl andere uitgeverijen dat wel zijn.”

Volgens Van Nispen is het onmogelijk om erachter te komen hoeveel Delft University Press oplevert aan nieuwe studenten. “Je kunt nooit hard maken dat de TU Delft door DUP nieuwe studenten en promovendi aantrekt.”

Bij Delft University Press is nu 4,7 fte ondergebracht. Die verdwijnen, maar het personeel is niet zomaar zijn baan kwijt. “Wij zijn een afdeling van de bibliotheek. Iedereen van DUP gaat mee in de plaatsingsprocedure van de bibliotheek en heeft daarbij evenveel kansen als andere medewerkers.”

Delft University Press is opgericht in 1972 en werd vier jaar later erkend als wetenschappelijke uitgeverij. DUP publiceert onder meer boeken, proefschriften en wetenschappelijke tijdschriften. Elk jaar zijn dat ongeveer 115 nieuwe titels, die het publiek wereldwijd bereiken via boekhandels, distributeurs en de website. De uitgeverij geeft ook educatieve werken uit.

Na de opheffing van DUP kunnen wetenschappers van de TU Delft nog steeds via de universiteitsbibliotheek hun werken gepubliceerd krijgen op internet.