Opinie

Delft rising?

David Lentink,toegevoegd onderzoeker bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en promovendus bij de Wageningen Universiteit.

www.msnbc.msn.com/id/14321230

Als internationaal vermaarde topuniversiteit staat Delft vaak verrassend laag op wereldranglijsten. Gelukkig kan de universiteit zich laven aan de superioriteit in eigen land, als we het bericht ‘Delft rising’ (Delta 27) mogen geloven. Daarin wordt gesteld: ‘Delft is increasing its dominance over the Netherlands’ other two technological universities.’ Maar is dit wel een goed beeld van de situatie? Er zijn in Nederland namelijk vier universiteiten waar het ingenieursdiploma verkregen kan worden. Ook uit Wageningen komen ingenieurs; van biotechnologen, meteorologen, voedingstechnologen, agro-techneuten tot bodemkundigen. Voor die-hard Delftenaren wellicht verrassend, maar in tegenstelling tot Delft staat Wageningen in hetzelfde lijstje met plaats 61 wel in de top 100 van Newsweek: drie maal hoger dan Delft. Als medewerker van twee Nederlandse topuniversiteiten, de TU Delft en Wageningen Universiteit, voel ik me geroepen om enig realisme aan te brengen in de berichtgeving in Delta. Als we met zijn allen zo laag op een lijst staan, waarom zouden we ons dan optrekken aan het feit dat we in ieder geval nog hoger staan dan de TU/e en de UT? Echte winnaars richten zich op de top, en dat die ook in Wageningen zit is dan maar even slikken en doorbijten voor sommige Delftenaren. Zelf waardeer ik de combinatie enorm: If you can’t beat them, join them.

www.msnbc.msn.com/id/14321230