Delft redt het klimaat

De NCRV maakt van de klimaatnood een deugd. In ‘De Klimaatshow’ van aanstaande vrijdag laten presentatoren Mieke van der Weij en Harm Edens zien dat het met het milieu allemaal nog best goed kan komen. Twee van de vijf wereldreddende ideeën komen uit Delft.

‘In ‘De Klimaatshow’ doen we niet aan doemdenken of andere rampscenario’s,’ meldt het persbericht van de NCRV. ‘De rode draad van het programma zijn vijf jonge mensen die hun uitdagende en opmerkelijke oplossingen voor de toekomst presenteren aan een jury.’

“Daar hebben we tweeënhalve minuut voor”, weet dr.ir Rutger de Graaf. Hij is, samen met ir. Bart van Bueren, de inzender van het idee ‘De Drijvende Stad’. Na de presentatie met maquette, videoscherm en een drijvende bouwsteen,kan de jury drie minuten lang vragen stellen. Weerman Erwin Kroll is juryvoorzitter. Andere juryleden zijn geoloog prof.dr. Salomon Kroonenberg van de TU Delft en auteur van het boek ‘De menselijke maat’, trendwatcher Adjiedj Bakas (auteur van ‘Megatrends in Nederland’ en ‘Leven zonder olie’) en zakenvrouw van het jaar 2006 Anne-Marie Rakhorst die het boek ‘Duurzame ontwikkeling … een wereldkans’ schreef en leiding geeft aan ingenieursbureau Search. Zij zullen de inzendingen beoordelen op haalbaarheid, innovatiegehalte en op de bijdrage aan een duurzamer Nederland.

‘De Drijvende Stad’ is een één van de deelnemers in de competitie. Rutger de Graaf (gepromoveerd op watermanagement bij Civiele Techniek en Geowetenschappen) en Bart van Bueren (afgestudeerd bij Bouwkunde èn Civiele Techniek en Geowetenschappen) zijn beiden werkzaam bij de multidisciplinaire ontwerpgroep DeltaSync. Hun plan voor een drijvende stad als buitenwijk van Almere won november vorig jaar al de Deltacompetitieprijs van ngenieursbureau Royal Haskoning. “Er drijft al heel wat in Nederland,” zegt Rutger, “maar een stad met drijvende wegen is nog niet vertoond.” Een stad op het water kost miljarden, maar levert naar verwachting exporteerbare kennis op.

Ook de ‘Auto in de toekomst’ is een (gedeeltelijk) Delftse inzending. De c,mm,n (spreek uit als ‘common’) is een visie op de auto van 2020, wanneer milieueisen, mobiliteitsbeleid en verregaande integratie van informatie- en communicatietechnologie het romantische icoon van de auto als vrijheidssymbool zullen hebben ingedamd. “Wel jammer,” vindt ir. Jacco Lammers “want ik ben zelf wel een autoliefhebber.” De c,mm,n haakt CO2-vrij aan in de file, waarna de bestuurder er verder geen omkijken meer naar heeft.

De ‘Evoluerende Blauwe Eilanden’ van Marco Tanis, werkzaam bij baggerbedrijf Boskalis, doen denken aan het tulpvormige eiland waarmee Tweede Kamerlid Joop Atsma vorige maand naar voren trad. Met dit verschil dat het niet om een strak vormgegeven eiland gaat, maar om een hele reeks van natuurlijk evoluerende eilanden op vijf tot vijftien kilometer voor de kust. Tanis belooft ‘een meerwaarde aan kwaliteit en vastgoed, en wereldwijde spin-off voor vele sectoren.’

‘Het zelfademende gebouw’ is een inzending van Richard Roos en Keith van der Zwan. De twee studenten van de Hogeschool Rotterdam (afdeling operationele techniek) ontwierpen een ventilatiesysteem voor gebouwen dat passief wordt aangedreven door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De drijvende ‘zonneschoorsteen’ bestaat uit een glazen gevel voor de buitenmuur. Warmteverlies voorkomen de studenten door warmtewisselaars tussen in- en uitgaande lucht.

Ten slotte moeten de Delftenaren het opnemen tegen Ewald Vonk die zijn project ‘Schoon Schip’ instuurde. De educatieboot Berezina zal in 2008 en 2009 watersporters opzoeken om hen vertrouwd te maken met de milieueisen die vanaf 2009 aan de recreatievaart gesteld worden. Het schip toont oplossingen voor vuilwatersystemen, ecologisch verantwoorde verf en schone smeermiddelen.

De klimaatshow wordt verluchtigd met een methaanschetenwedstrijd tussen een koe en een schaap en een parade van ‘gewone’ mensen die in 43 seconden hun eigen klimaatvinding aan de man mogen brengen.

De winnaars van de Klimaatshow krijgen de mogelijkheid om hun vinding begin volgend jaar onder de aandacht te brengen op een VN klimaatconferentie in Parijs.

De Klimaatshow, vrijdag 14 december 2007

Nederland 2, 20:25 uur.