Delft presenteert duurzame betonkano

Na een paar jaar van afwezigheid is er dit jaar weer een Delfts team aanwezig bij de jaarlijkse betonkanorace. Hun specialiteit is duurzaam beton zonder cement.

De betonkanorace (BKR) wordt jaarlijks gehouden voor 20-25 teams van verschillende universiteiten en hogescholen met zo’n 250-300 deelnemers. Het Delftse team telt twintig studenten en onderzoekers die samen hebben gewerkt aan een betonnen open boot van 250 kilogram zwaar. “Als hij eenmaal op gang is loopt die lekker door”, aldus een van de deelnemers na een proefvaart. De race vindt plaats van 27-29 mei in het Arnhemse park Presikhaaf. De organisatie is dit jaar in handen van studievereniging Trifonius van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN).

De Delftse studenten van het dispuut U-base hopen op de innovatieprijs voor hun kano. De reden is dat ze beton gebruikt hebben zonder cement. In plaats van het energie-intensieve Portland cement (bij de productie 1 ton cement komt 1 ton CO2 vrij) gebruikt onderzoekster Marija Nedeljković MSc een mengsel van alkaline, hoogovenslakken en koolvliegas als bindmiddel. “Er zijn dus minder grondstoffen nodig, er is minder CO2 uitstoot en we kunnen afvalstoffen hergebruiken om duurzaam constructiemateriaal te maken. Zo verkleinen we onze ecologische voetafdruk,” aldus de onderzoekster. Ze werkte bij de ontwikkeling van het geopolymeerbeton samen met collega’s Ye Guang en Mladena Luković van het Microlab van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen.

Geopolymeer beton werkt isolerend en is beter bestendig tegen hitte dan traditioneel beton. Van het spul worden soms al wel brandwerende tegels of muren gemaakt, maar grootschalige toepassingen blijven tot nu toe achterwege omdat er te weinig ervaring is met dragende constructies. Door toevoeging van vezels aan het geopolymeerbeton is het in elk geval stevig genoeg voor een kano. Intussen gaat het onderzoek naar levensduur en eigenschappen van geopolymeer beton onverminderd voort.

Student-made video on their project