Delft pakt Cup terug

Beide ploegen uit Delft behaalden de finale.

Door als beste overall-winnaar voor de dag te komen, plaatste Delft zich, met zeventien punten, samen met Amsterdam boven aan de lijst van de Heineken Studenten Steden Cup, waarvoor de regatta was geselecteerd.

In totaal zeventien universiteiten namen het, als vanouds in een acht, tegen elkaar op tijdens deze regatta. De Delftse damesacht, samengesteld uit verschillende ploegen van in totaal vier verenigingen, liet goed roeien zien. In de eerste en tweede heat wist de ploeg een duidelijke overmacht te tonen en roeide Amsterdam en de technische universiteit van Boedapest van de baan.

Door hun goede roeitijden plaatsten de dames zich voor de A-finale, die tegen de Rijks Universiteit Utrecht werd geroeid. Na een felle strijd eindigden de dames van de TU Delft-acht tweede in een tijd van 7.03.9. Utrecht won in een tijd van 6.51.1.
Waarschuwing

De Delftse herenacht roeide in de eerste heat tegen de universiteit van Praag en plaatste zich hiermee in de eerste, en snelste, serie van de tweede heat. In de tweede heat zou het erom spannen, want hiermee moesten ze een goede tijd zetten om in de finale te komen. De tweede heat werd tegen de technische universiteit van Riga geroeid. De TU Delft-acht won en plaatste zich als derde overall voor de B-finale.

In die B-finale moest de herenacht het opnemen tegen de universiteit van Klaipeda, uit Litouwen. Na een waarschuwing bij de eerste start kreeg de TU Delft-acht meteen bij de tweede voorzichtige start met een lichte achterstand te kampen. Halverwege lag de ploeg met een bootlengte achter. Ze werd tweede in de B-finale in een tijd van 5.57.6, slechts één seconde achter de tegenstander. De Universiteit van Amsterdam won de A-finale in een tijd van 5.52.0.

Voor de prijsuitreiking was minister E. Terpstra van Welzijn, Volksgezondheid en Sport overgekomen. De uitreiking vond plaats in een overvolle tent bij de finish, aangezien het weer te wensen overliet. In de drukte, wachtend op de uitreiking, wist de bewindsvrouwe het roeivolk snel stil te krijgen met het woord ‘smoelen’. Daarna reikte zij de prijzen uit en beloofde volgend jaar weer van de partij te zullen zijn. (H.B.)

Hilmar Backer

De Delft Cup is weer terug op eigen bodem. Ging vorig jaar de Universiteit van Amsterdam tijdens de Delft Regatta aan de haal met het blik, dit keer bleek Delft – net als in ’92 – beste overall-winnaar van de internationale wedstrijd, die afgelopen zaterdag op de Schie verroeid werd. Beide ploegen uit Delft behaalden de finale.

Waarschuwing

Hilmar Backer