Delft overweegt huurteam tegen kameroplichters

De gemeente Delft onderzoekt of een huurteam kamerhuurders kan bijstaan bij fraude en oplichting. Dat schrijft zij in reactie op vragen van gemeenteraadsfractie Stip.

Internationale studenten zijn soms prooi voor kameroplichters. (Foto: Jos Wassink)

Stip had de gemeente vragen gesteld na een onderzoek van Delta, waaruit bleek dat internationale studenten soms een gemakkelijke prooi zijn voor oplichters. Zij bieden kamers aan die niet bestaan of al bewoond zijn. Studenten komen daar pas achter als ze al geld hebben overgemaakt. Vervolgens is de zogenaamde huurbaas niet meer bereikbaar.

Stip wilde van de gemeente weten hoe groot dit probleem in Delft is. De gemeente komt na navraag bij de TU en de politie op zeven klachten over dit soort oplichterij, sinds 1 juli 2019. Daarnaast zouden er vier uitgebreidere oplichtingszaken bekend zijn.

Delft gaat voorlichting verbeteren

De gemeente laat weten te zullen onderzoeken of een zogenoemd huurteam studenten en andere kamerhuurders kan gaan bijstaan bij fraude en oplichting. Stip en vier andere raadsfracties hadden in november 2019 al een motie ingediend waarin zij vroegen om zo’n team, voornamelijk om huurprijzen in toom te houden. Verder wil de gemeente samen met de TU Delft de voorlichting aan internationale én Nederlandse studenten verbeteren.

Het onderzoek van Delta leidde ook tot Haagse Kamervragen. De minister beantwoordde die eerder deze week. Zij liet weten geen landelijke vergunningsplicht te willen voor kamerverhuurders. Wel wees zij erop dat gemeenten lokale verhuurvergunningen kunnen invoeren. Dat is in Delft momenteel niet aan de orde.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl