Delft opnieuw op verlies bij aanmeldingen

Of de totale ‘opkomst’ van eerstejaars zal stijgen of dalen, is op dit moment nog onzeker. Zowel de universiteiten als het hbo telden begin januari zes procent minder aanmeldingen dan vorig jaar om deze tijd. Maar omdat studenten zich steeds later voor een studie aanmelden, kan dat verschil nog wel verdwijnen.

Wel kan, nu tweederde van het verwachte aantal studenten de keus heeft gemaakt, al een balans van winnaars en verliezers worden opgemaakt. De laatste jaren is immers gebleken dat de relatieve verschillen niet meer worden goedgemaakt. Maastricht staat dus op grote winst, Utrecht en de Vrije Universiteit lopen nog vrijwel gelijk met vorig jaar, de anderen zitten er stevig onder. Behalve Delft en Leiden zijn ook Amsterdam en Wageningen met minus elf procent grote verliezers. De technische universiteiten van Twente en Eindhoven staan allebei op min vier procent, en met name voor Twente (vorig jaar om deze tijd -26 procent) is dat een kentering ten goede.

De goede score van Informatica is ongetwijfeld te danken aan de wijd en zijn gepubliceerde goede arbeidsmarktverwachtingen in die sector, maar een statisticus van de TU wijst erop dat zelfs dat kan tegenvallen. ,,Vorig jaar zag dat er ook positief uit, maar uiteindelijk kwamen ze niet.” In de Delftse cijfers valt voorts op dat werktuigbouw, ondanks veel pogingen daartoe, zijn imago bij de scholieren nog niet heeft verbeterd, en dat de naamsverandering van ‘Mijnbouw’ ook nog geen effect heeft gehad.

Vooraanmeldingen TU Delft
FaculteitAantalVerschilPercentage
Bk283-51-15%
CT154-58-27%
Et 78-24-24%

Ge 16- 5-24%

IO190- 2- 1%

LR128- 3- 2%

Mk 18 0 0%

MT 35- 3- 8%
ST 45-10-18%

TA 29 0 0%

TB 43- 2- 4%

TI 79+ 19 +32%
TN 61-25-29%

TW 18- 7-29%
Wb 83-40-33%

(HOP/F.S.)

De universiteiten van Delft en Leiden lijken de grote verliezers in de slag om de student. De vooraanmeldingscijfers voor aanstaande eerstejaars zetten deze twee instellingen op minus veertien en minus zeventien procent. De Universiteit Maastricht lijkt komende september de grote winnaar te worden (nu op plus elf).

Vooraanmeldingen TU Delft
FaculteitAantalVerschilPercentage