Delft onderhandelt over aanschaf supercomputer

Economische Zaken heeft met geld uit aardgasinkomsten en onder de noemer Interdepartementale Coördinatie Economische Structuren (ICES) 35 miljoen gulden gereserveerd voor onderzoek met massaal parallel geschakelde processoren. Delftse groepen (van L&R, TN, CT, WbMT) willen graag binnen eigen muren een nieuwe generatie supercomputer met minstens 64 processoren, doorgroeiend naar 128 of een groter veelvoud.

Daarmee willen wetenschappers simulatieonderzoek doen naar turbulentie/stromingsleer, seismiek, satellietbanen en structural engineering.

Blaauwendraad van Civiele Techniek voert namens de kerngroep HPCN (high performance computing and networking) onderhandelingen over de aanschaf van een machine. Fabrikanten die deze supercomputers leveren zijn IBM, Cray, Convex, Silicon Graphics en Parsytech. Dergelijke computers staan al in Edinburg en Lausanne; in Berlijn en Finland staan universiteiten op het punt er een aan te schaffen. (B.B.)

Benno Boeters

De universiteit streeft nog steeds naar een centrum voor ‘massaal parallel rekenen’ en heeft daarvoor aanvragen liggen bij het ministerie van Economische Zaken en NWO (Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Prof.dr.ir. J. Blaauwendraad (Civiele Techniek) en RC-directeur ir. J. Zuidervaart onderhandelen nu met computerfirma’s over de aanschaf van een machine.

Benno Boeters