‘Delft moet TU-kennis meer benutten’

Delft benut de kennis en de creativiteit van de TU te weinig. Dat vindt studentenpartij STIP. Delft en de TU kunnen allebei meer voordeel halen uit het delen van elkaars ervaringen. Zo kan Delft kennis van de universiteit gebruiken om lokale problemen op te lossen, en kan de TU in de gemeente een lokale proeftuin zien.

Guldemond riep het college van burgemeester en wethouders in een motie op om in samenwerking met de Botanische Tuin met een plan te komen voor de opstelling van een zogeheten fijnstofmagneet in TU Noord.

Deze fijnstofmagneet, bedacht door Botanische Tuin-directeur drs.ing. Bob Ursem, bestaat uit drie draden bovenin lantaarnpalen, waarop elektrische spanning staat. Die spanning kan fijnstof een elektrische lading geven, waarna een stuk gaas het fijnstof als een magneet uit de lucht trekt. Deeltjes die door het gaas glippen, kunnen worden gefilterd door een heg of bomen.

Stip wil dat het college met een locatie komt voor zo’n opstelling. “Straten als de Julianalaan en het Mijnbouwplein behoren tot de vierhonderd meest vervuilde straten van Nederland”, licht Guldemond toe.

In een andere motie roept Stip het college op om in samenwerking met de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een nieuw type stemcomputer. De huidige stemcomputers voldoen volgens de commissie Korthals Altes niet en handmatig stemmen brengt nadelen met zich mee.

Verder stelt de partij voor om de stormvaste Senz-paraplu tot een relatiegeschenk van de gemeente Delft te maken. In de programmabegroting 2008-2011 staat voor het jaar 2008 25 duizend euro gereserveerd voor ontwikkeling en aanschaf van relatiegeschenken. Bovendien, zo stelt Stip, nam de raad eind vorig jaar een motie aan om innovatieve oplossingen van starters expliciet aandacht te geven en is de paraplu juist ontwikkeld door de Delftse technostarter Senz Umbrellas.

Tot slot vindt Stip dat de gemeente de faculteit Bouwkunde meer kan betrekken bij haar architectuurbeleid. Volgens Stip geven een aantal ambtenaren nu al gastcolleges op Bouwkunde en loopt deze faculteit internationaal voorop met vernieuwende concepten en innovatieve bouwmethodes.

Een van die innovatieve projecten is volgens de studentenpartij groenrealisatie op daken, zoals onder meer bij de TU-bibliotheek. Samen met GroenLinks stelt de partij voor te onderzoeken hoe dit is toe te passen op het Brouwerpand, de voormalige centrale bibliotheek aan de Kruisstraat.

De raad bespreekt donderdag 8 november alle 34 moties en zeven amendementen die zijn ingediend naar aanleiding van de Programmabegroting 2008-2011. Daarin staat overigens ook een plan voor Studenten Techniek Innovatie Prijzen. Vanaf 2008 wordt voor de uitvoering en het prijzengeld structureel twintigduizend euro gereserveerd voor studenten die het beste idee bijdragen aan Delftse stadsontwikkeling.

Delft en de TU kunnen allebei meer voordeel halen uit het delen van elkaars ervaringen. Zo kan Delft kennis van de universiteit gebruiken om lokale problemen op te lossen, en kan de TU in de gemeente een lokale proeftuin zien. Dat zei Stip-fractievoorzitter Pieter Guldemond vorige week tijdens de algemene beschouwingen in de gemeenteraad.