Delft is middenmoter in Keuzegids

In de universiteitenranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs scoort Delft iets beter dan Eindhoven, maar slechter dan Twente.

Met één zogenoemde ’top’- en één ‘flop’-opleiding staat Delft nummer acht in de top-dertien van Nederlandse universiteiten. Eindhoven staat een plek lager, Twente behaalt met twee ’toppers’ en geen ‘flopper’ de vierde plaats.

De ranglijst staat in de Keuzegids Hoger Onderwijs, die vandaag verschijnt. Alle hbo- en universitaire opleidingen zijn in de consumentengids voor scholieren beoordeeld met een rapportcijfer. Voornaamste bron daarbij was een studentenenquête, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Research voor Beleid. Dat vroeg (uitgesmeerd over vorig jaar en dit jaar) 25-duizend studenten naar hun mening over de eigen opleiding.

Eerder dit jaar hielden het Duitse weekblad Der Spiegel en het weekblad Elsevier een soortgelijke enquête, maar dan alleen voor Bouwkunde, Elektro en Werktuigbouw. Toen bleek ook al dat de Delftse student zich kritisch uitlaat over de eigen studie. Met name Bouwkunde kwam ongunstig uit de bus en trok het TU-gemiddelde naar beneden.

Dat is in de Keuzegids Hoger Onderwijs niet anders: Bouwkunde behoort tot de twintig opleidingen met het laagste rapportcijfer, een 6,78. De enige zusteropleiding, Bouwkunde in Eindhoven, scoort met een 6,77 echter nog iets slechter.
Scheikunde

Bij de twintig beste opleidingen komt Delft één keer voor. Scheikunde krijgt van de studenten een 7,31 – goed voor de zevende plaats. Opvallend is wel dat bij de beste studies vijf keer chemie voorkomt. Dat kan betekenen dat chemie-studenten minder kritisch zijn dan anderen, of dat de scheikunde in Nederland van hoog niveau is. In ieder geval moet Delft op dit gebied Twente voor laten gaan: die chemie-studie kreeg een 7,39.

Over het algemeen blijkt dat op universiteiten meer tevreden studenten rondlopen dan in het hoger beroepsonderwijs. Maastricht komt voor het derde achtereenvolgende jaar als beste universiteit uit de bus. Het probleem gestuurd onderwijs is modern en niet schools of oppervlakkig, vinden de studenten daar. Tilburg en Wageningen eindigen op een gedeelde tweede plek. Daarna volgt Enschede, de beste technische universiteit.

De klassieke universiteiten van Leiden en Utrecht en de Universiteit van Amsterdam eindigen onderaan; vooral Leiden maakt daarbij een vrije val.
(MtW/HOP/AdJ)

Scheikunde