Delft krijgt kruimels uit NWO-genoompot

Onderzoeksfinancier NWO verdeelde tien miljoen gulden voor onderzoek in de biomoleculaire informatica. Delft kreeg slechts 285 duizend gulden.

De Nederlandse Organisatie van Wetenschappen (NWO) honoreerde tien projecten met een budget tussen de 0,6 en de 1,5 miljoen gulden. Het gaat om onderzoeksprojecten in de biomoleculaire informatica. Het geld komt uit een pot van 416 miljoen gulden dat het kabinet deze zomer beschikbaar stelde voor genoomonderzoek.

Dr.ir. Marcel Reinders, universitair hoofddocent bij de basiseenheid informatie- en communicatietheorie, kreeg 285 duizend gulden voor zijn onderzoeksproject dat de regulatie van DNA probeert op te helderen met DNA micro arrays. Deze chips detecteren de activiteit van genen. De informatie uit de chips wordt vervolgens door Reinders cum suis geanalyseerd met patroonherkenningstechnieken.

In de biomoleculaire informatica proberen wetenschappers van allerlei disciplines wijs te worden uit gigantische hoeveelheden informatie die het genoom oplevert. Het project van Reinders is een onderdeel van een samenwerkingsproject met drie andere universiteiten. Samen ontvingen ze 1,2 miljoen van NWO voor onderzoek aan regulatoire netwerken op het DNA.

Reinders is gelukkig met het geld: ,,Maar het is jammer dat het maar net genoeg is om een postdoc voor twee jaar aan te stellen.” (IL)