Delft is koning op de Schie

De snelste universiteitsacht van Nederland roeit in Delft. Zoveel was duidelijk na afloop van de Delft Regatta. De Oude Vier rukte uit om broederlijk aan de palen te gaan hangen met aanstormend talent uit het Kruithuis.

br />

Aan uitvindingen heeft het Delft nooit ontbroken. De Delft Regatta was ook weer zo’n vondst; een roeiwedstrijd tussen universiteitssteden. Eén waarvan de lengte elk jaar met een meter toeneemt, en waar alleen in achten geroeid wordt. De traditioneel moeizame samenwerking tussen corporaal en knor resulteerde in voorgaande jaren nogal eens in afzeggingen. Zo niet dit jaar; studiebeperkende maatregelen leiden blijkbaar tot saamhorigheid.

De Delftse mannen toonden in de finale een overmacht die de Leidse tegenstander aanvankelijk nog tot grote hoogten wist te brengen. Maar met de dodelijke eindsprint van het TU-octet werden de Leidenaren in het zicht van de feesttent toch nog naar huis gevaren. Het waren dan ook geen nobodies die de riemen in het herfstige Schiewater dompelden om de eer van de TU Delft te verdedigen. Laga’s roemruchte Oude Vier werd van stal gehaald en aan de riemen gezet met de raspaardjes van Proteus. De reus Niels van der Zwan – die het bijltje er na Atlanta bij neergelegd had – fietste goedgemutst mee tussen het massaal toegestroomde publiek, het zonnetje scheen en Sport7 was ter plaatse. Er kon dus eigenlijk niks mis gaan.
Sydney

En er ging niks mis. Het traject was inderdaad een meter langer dan vorig jaar, de Nederlandse universiteitssteden waren present. Alleen de buitenlandse ploegen lieten dit jaar verstek gaan, maar gewoonlijk doen zij geen serieuze greep naar de macht. Het organiserende Proteus dacht bij de vijfde editie van de Delft Regatta aan een reünie van Olympiërs in een sfeervolle mengeling van corpora en knorrenclubs. Ze werd op haar wenken bediend: op het feestterrein aan de Schie konden coryfeeën als Koos Maasdijk, Niels van Steenis en Eeke van Nes weer eens tussen het gewone volk worden waargenomen. Jong roeitalent maakte gretig gebruik van dit buitenkansje om met hun helden in de boot te stappen. De kenner las in hun ogen: Sydney 2000.

Dat zal ook door het hoofd van de voormalige coach van de Dames Holland Acht, Chris Korzeniowski, gespeeld hebben. Hij schuifelde speurend langs de wal op zoek naar potentieel voor de volgende Spelen. Kerels ditmaal. De Amerikaanse Pool wil de nieuwe Holland Acht onder zijn hoede nemen. Lang heeft hij niet hoeven zoeken, want nagenoeg de hele nationale roeitop trok zaterdagmiddag aan zijn oog voorbij.

In de ranke boomstammen moet hij veel bekende gezichten gezien hebben, want ook de damestop gaf acte de présence op het zilveren lint tussen Rotterdam en Delft. De Delftse studenteswisten onder voorslag van Eeke van Nes door te dringen tot de eindstrijd. Daar manoevreerde Laga’s fijnbesnaarde stuurvrouwe haar acht langszij de gevreesde dames van de Rijksuniversiteit Utrecht. Van Nes en consorten konden geen ijzer met handen breken, maar beperkten de schade; acht seconden na Utrecht persten zij de boegbal over de eindstreep.

Leo de Vries

Sydney