Delft en Leiden samen in nieuwe biostudie

Studenten van de nieuwe opleiding ‘life science & technology’ kunnen naar believen pendelen tussen Delft en Leiden.Al dit jaar begint een experiment met de studie life science & technology, die zich op moleculair en celniveau bezighoudt met levende materie.

Vanaf september 2000 moet life sciences & technology een reguliere opleiding zijn. Studenten kiezen voor Delft of Leiden, maar krijgen sterk op elkaar lijkende curricula, zodat ze moeiteloos kunnen verkassen. ,,We zijn nu bezig om de propedeuse met Leiden goed af te stemmen”, aldus Kuenen.

Beide universiteiten bieden na de propedeuse modules aan. De persoonlijke selectie daaruit bepaalt of de student op zijn diploma ‘ir’ of ‘drs’ ziet verschijnen. Door de gezamenlijke propedeuse binnen de faculteit TNW wordt het in theorie zelfs mogelijk om de studie bij Materiaalkunde te beginnen en in Leiden te eindigen.

De nieuwe studie bestrijkt een heel scala van onderwerpen in de driehoek biologie, farmacologie en (bio)procestechnologie. Dat laatste blijft ook gewoon een afstudeermogelijkheid binnen Scheikunde, benadrukt Kuenen. ,,Wie life sciences kiest, houdt veel meer opties open. Dat is het leuke voor de faculteit: we houden een aantal studies voor mensen die precies weten wat ze willen, terwijl anderen een mogelijkheid hebben meer variatie aan te brengen. Die keuzevrijheid betekent overigens niet dat we studenten de mist in sturen. Er komen na twee jaar wel degelijk adviesprofielen, die zeggen: als je in de richting van de bio-informatica wilt, kun je het beste die vakken kiezen.”

De TU hoopt met life sciences & technology scholieren te lokken die het pakket Natuur & Gezondheid gekozen hebben. Hoewel meer scholieren dan verwacht voor Natuur & Techniek kiezen, bestaan er namelijk toch zorgen over de toestroom van studenten. De TU denkt nog na over drie andere nieuwe studierichtingen: verkeer en vervoer, medische technologie en duurzame energie. Rector Wakker verwacht nog voor de zomer een besluit over een of meerdere daarvan.

Studenten van de nieuwe opleiding ‘life science & technology‘ kunnen naar believen pendelen tussen Delft en Leiden.

Al dit jaar begint een experiment met de studie life science & technology, die zich op moleculair en celniveau bezighoudt met levende materie. Wie de studie wil volgen, kan zich in Delft of Leiden aanmelden en krijgt dan een op maat gesneden pakket. De korte termijn is helemaal geen probleem, zegt prof.dr. J.G. Kuenen van de afdeling Biotechnologie bij TNW. ,,Uit stukken van de huidige propedeuse en enkele projecten samen met Leidse studenten valt een goede propedeuse samen te stellen. Ik kan zo mijn Leidse collega bellen om dat te regelen, tenslotte werken we al zeventien jaar samen.”