Delft Dragons herrijzen uit as

Delft krijgt er een vereniging voor American Football bij: de Delft Dragons. De live-wedstrijdreportages van zender FOX 8 hebben de populariteit van het American Football flink opgeschroefd. In Delft bracht de zender twee groepen football-fans, hoofdzakelijk TU-studenten, bij elkaar.

,,Het enthousiasme is groot. We trainen nu één keer in de week op het Sportcentrum, vanaf volgende week wordt dat twee keer. En we beschikken nu al over drie trainers, waarvan een oud-lid van de vroegere Dragons”, aldus Goudswaard. De nieuwe Dragons zullen niet onmiddellijk in competitieverband actief kunnen worden. Veel aspirantleden hebben nog nooit ge-footballed en onder de ervaren spelers beschikt niet iedereen over de kostbare (ongeveer zevenhonderd gulden) uitrusting. Ter overbrugging gaan de Dragons zich eerst storten op het zogenaamde flag football. ,,In het American Football houd je iemand tegen door hem te tackelen en tegen de grond te werken. In het flag football doe je dat door aan één van de twee vlaggetjes te trekken die een speler aan zijn heup heeft hangen.” Omdat er zich in verschillende steden verenigingen aan het vormen zijn, komt er waarschijnlijk een nieuwe, universitaire, flag-competitie. De Nederlandse bond AFLN moet nog zijn toestemming geven, omdat flag football nu alleen door de jeugd gespeeld wordt. Volgend jaar kan de club full contact American Football gaan spelen.

Nieuwe leden zijn nog welkom (delft_dragons@hotmail.com), want de Dragons hopen vanaf september met twee teams de competitie in te gaan. Goudswaard: ,,American football is natuurlijk een erg heftige sport. Er zullen mensen zijn die het niet aankunnen. Maar voor hen is er flag football.”

De live-wedstrijdreportages van zender FOX 8 hebben de populariteit van het American Football flink opgeschroefd. In Delft bracht de zender twee groepen football-fans, hoofdzakelijk TU-studenten, bij elkaar. In totaal meldden zich 25 spelers en twintig ‘geïnteresseerden’ voor een nieuwe vereniging, zegt Hylke Goudswaard, penningmeester en woordvoerder van de club. De naam leende men van de eerder in Delft opererende footballclub ’the Delft Dragons’. Zeven jaar geleden ging die club na een mislukte fusiepoging ter ziele.