Delft Cup blijft in eigen huis

Voor de derde keer in vier jaar veroverde de TU-equipe zaterdag de Delft Cup, tijdens de op de Schie verroeide Delft Regatta.

Woordvoerder Janneke Noorlag is blij dat het weer is opgeklaard. “Vanochtend was het nog niet zo druk.” Maar ’s middags is het in de heerlijke nazomerse temperaturen goed toeven op het terras voor het clubgebouw aan de Schie. Besturen van diverse studentenroeiverenigingen lopen in vol ornaat te ‘netwerken’, als het even kan met een biertje in de hand. Bekenden treffen elkaar. Wie geen zin heeft om langs het water mee te fietsen kan hier, met een drankje of een hapje, aan een van de statafels eenvoudig het wedstrijdverloop volgen.

Een groot elektronisch scorebord geeft in realtime de tussentijden aan. Via de geluidsinstallatie spelen twee verslaggevers Langs-de-Lijntje. De een vanuit een meerijdende auto, de ander vanachter de railing van het brugwachtershuisje. Zo hoeft het geen verrassing te zijn welke boot er vlak voor de finishlijn vanuit Overschie als eerste onder de Kruithuisbrug vandaan piept.

De door Proteus-Eretes georganiseerde regatta, over een afstand van 2006 meter (elk jaar een meter langer) is een strijd tussen de Nederlandse universiteitsachten. “Het idee is dat je jonge talenten samen in een boot zet met ervaren roeiers”, vertelt TU-roeicoördinator Ad Dubbeldam. “Lekker die ervaring doorgeven. Het is de eerste serieuze wedstrijd na de zomerstop, waar hard voor getraind wordt. Een mooie aanleiding om er weer zin in te krijgen. Daarna ga je de wintertraining in om te bouwen aan het volgende seizoen.”

Er doen ook twee buitenlandse (mannen)ploegen mee aan de een-tegen-een-races. Erg indrukwekkend zijn hun prestaties niet. De achten uit Girona en uit Belgrado eindigen in beide manches (‘blokken’) als laatste. Van de Servische ploeg is dat niet zo verbazingwekkend. “Het was onze allereerste race ooit”, legt Ivan Mosic uit. “Onze club bestaat pas drie maanden. We zijn de eerste studentenroeivereniging van het land, met vijftien leden. We willen graag internationale wedstrijden roeien om ervaring op te doen.”

Dat de Delftse herenacht in beide blokken de beste tijd neerzet is niet verwonderlijk. De boot, met Rodrigues Monteiro, Siegelaar, Huppes (allen Laga), Kooren, Van Asselt, Lievens, Greidanus en Hutte (Proteus), kent een sterke bezetting, terwijl bij de concurrentie meer toppers ontbreken dan aanwezig zijn. De vrouwen (Van der Linden, Langeslag, Klaassen, Bertling – de enige Lagaaister -, Leidekker, Achterberg, De Groot en Kooman) bereiken ook moeiteloos de eindstrijd. In de finale maakt de Delftse mannenacht korte metten met Rijksuniversiteit Groningen. Het verschil is ruim vier seconden. De vrouwen rekenen hier met een minimale marge (ééntiende seconde) af met de Universiteit van Amsterdam. Bij elkaar opgeteld is de TU de onbetwistbare winnaar van de Cup.

De door Proteus-Eretes georganiseerde regatta is elk jaar een meter langer: dit jaar 2006 meter. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)