Delft blijft verlies boeken bij aanmeldingen

De lage vooraanmeldingscijfers van de TU Delft trekken nog niet bij. Er hebben zich inmiddels 1445 nieuwe studenten aangemeld voor het komende studiejaar in Delft. Dat zijn er 186 minder dan vorig jaar rond deze tijd, oftewel elf procent.

Leiden, Amsterdam en Rotterdam kampten in februari ook met beduidend minder aanmeldingen. Maar het verwachte herstel vindt bij deze universiteiten wel plaats; Delft vormt de enige uitzondering in de regio. Leiden boekt nog steeds het grootste verlies aan vooraanmeldingen, maar wist dit terug te brengen van 21 naar 15 procent.

Ook ten opzichte van de twee andere technische universiteiten is Delft de verliezer. Eindhoven en Twente staan allebei op winst. Eindhoven zag de vooraanmeldingen zelfs stijgen van plus acht procent in februari naar twaalf procent nu. Twente gaat terug van vier naar drie procent, maar verwacht nog steeds meer studenten dan vorig jaar.

Vooraanmeldingen universiteiten Randstad

in procenten ten opzichte van vorig jaar

Instelling februari maart

Leiden -21 -15

UvA -11 – 8

VU -13 -10

Rotterdam -12 – 9

Delft -11 -11

Er hebben zich inmiddels 1445 nieuwe studenten aangemeld voor het komende studiejaar in Delft. Dat zijn er 186 minder dan vorig jaar rond deze tijd, oftewel elf procent. In februari stond de TU ook op een achterstand van elf procent, maar de verwachting was dat dit snel zou bijtrekken. Scholieren in de Randstad zouden zich namelijk relatief laat aanmelden.

Vooraanmeldingen universiteiten Randstad

in procenten ten opzichte van vorig jaar