‘Delft Blauw wordt geen Big Brother’

Volgende week starten in een studentenhuis in hartje Delft de opnamen voor de RTL5-docusoap ‘Delft Blauw’. Pittige opdrachten voor de deelnemers worden afgewisseld met kijkjes in hun drukke studentenleven.

Vanaf zondag 8 januari zal de RTL5-kijker dertien afleveringen lang kunnen meeleven met de elf bewoners van een Delfts studentenhuis. Belangrijkste doelgroep van de serie: dertien- tot negentienjarige scholieren, die nog geen goed beeld hebben van wat studeren in Delft inhoudt.

Elke week krijgen de in twee teams verdeelde studenten een opdracht die voortkomt uit een belangrijk onderzoeksgebied op de TU Delft, zoals duurzame energie en mobiliteit. De studenten worden ondersteund door onderzoekers van de TU Delft. Even belangrijk in de serie is de aandacht voor de drukke activiteiten van de bewoners buiten hun studie: de kijker kan ze bijvoorbeeld zien sporten en uitgaan.

Voor de serie, die ruim zes ton zal kosten, werkte de TU Delft nauw samen met productiemaatschappij Visible TV – bekend van programma’s als ‘Puberruil’ (KRO) en ‘Schiphol Airport’ (RTL4). Helmi Geeve (directeur marketing en communicatie) en 3mE-decaan Marco Waas waren vanaf het begin intensief bij het project betrokken. Met communicatiebureau Trackfinder werd het concept voor de serie bedacht

“‘Delft Blauw’ wordt geen ‘Big Brother’, met permanent camera’s in het studentenhuis”, benadrukt Ron de Koning (M&C). “We zijn niet uit op conflictsituaties die smeuïge televisie opleveren. Daarom is gekozen voor een bestaand studentenhuis, waar de bewoners elkaar al goed kennen.” De projectgroep bezocht de afgelopen maanden verschillende studentenhuizen. Uiteindelijk viel de keuze op een huis waar veel opleidingen en twee studentenverenigingen (Virgiel en het Delftsch Studenten Corps) vertegenwoordigd waren. Bovendien wonen in het studentenhuis zes mannelijke en vijf vrouwelijke studenten. De serie wordt elke zondag om tien voor zeven uitgezonden. (JP)