‘Delft bevindt zich in de voorste linie’

Delft hoort bij de top op ICT-gebied, menen sommigen TU-hoogleraren. Maar anderen vinden juist dat Delft achterloopt door zich voornamelijk op de hardware te concentreren.

/strong>

Kritiek op het ict-beleid van de TU Delft is onlangs geleverd door prof.dr. J.A. Arnbak, hoogleraar telecommunicatie bij TBM. Hij vindt dat ‘Delft de ict te smal interpreteert’. ,,Ict is meer dan alleen de chips.”

Prof.dr.ir. P.M. Dewilde, directeur van TU-onderzoekschool Dimes, is het hier volstrekt mee oneens. ,,Die man weet niet waarover hij het heeft”, zo is zijn eerste reactie. Volgens Dewilde presteert Delft juist heel goed op het gebied van ict, van chips tot toepassingen.

Wie van beiden heeft er gelijk? De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, als je afgaat op de visie van prof.dr. W.G. Vree, sinds december hoogleraar informatie- en communicatietechnologie (ict) aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Op de diverse onderdelen van ict is Delft volgens hem zeer bekwaam. Maar die kennis is nog onvoldoende bijeen gebracht.

Om dat te bewerkstelligen tonen de vier TU-onderzoeksinstituten op dit gebied zich sinds kort eendrachtig aan de buitenwereld. Het zijn de instituten Dimes, Ties, Ditse en IRCTR. De presentatie ervan vond plaats medio december. Vertrekkend KPN-topman Wim Dik moet vanaf maart hét gezicht worden van het cluster.

Volgens Vree is telecommunicatie een van de terreinen waarop Delft erg goed is. Maar dat is slechts bekend binnen een kleine cirkel van kenners, meent hij. Met het Finse bedrijf Nokia en met KPN en andere telecombedrijven wordt bijvoorbeeld nauw samengewerkt. ,,Maar bij de Nederlandse softwareontwikkelaars is de Delftse universiteit veel minder bekend. In het buitenland staat de TU overigens wel weer hoog aangeschreven.”

Hoe komt dat, die onbekendheid? ,,Wij schreeuwen niet van de daken wat wij doen. We blijven liever met beide benen op de grond staan”, reageert de vice-voorzitter van ICT-Delft, prof.dr H.G. Sol. Onder geen beding wil Delft zich volgens hem aansluiten bij de hypes rond informatietechnologie. Wim Dik is volgens Sol daarom de juiste tegenhanger van de e-commerceprofeet Roel Pieper, die het twinningcentrum in Twente leidt. ,,E-commerce is zo’n hype en bovendien bijna al weer achterhaald, het nieuwste op dit gebied is e-service.”

Delft heeft wel degelijk een naam op ICT-gebied, meent Sol. ,,In de wereld zijn wij bekend. We zitten in editorial boards van toonaangevende tijdschriften, we leveren veel promovendi. We bevinden ons in de voorste linie.”