Deelname Owee groter dan verwacht

Ruim 1650 studenten hebben meegedaan aan de Owee 2000. De laatste vooraanmeldingscijfers laten echter nog geen herstel voor de TU zien.

Eind vorige week had de Owee-werkgroep 1580 studenten ingeschreven. Bij het begin van de Owee op maandag kwamen daar nog eens 60 studenten bij. Uiteindelijk zal het aantal Owee-deelnemers daardoor in de buurt komen van dat van vorig jaar. Het college van bestuur put hier enige hoop uit dat met de Delftse inschrijvingen hetzelfde zal gebeuren. Reden voor paniek is er daarom volgens het college nog niet.

De laatste vooraanmeldingscijfers (de stand van 18 augustus) zijn echter nog altijd negatief. De TU staat op min negen procent vergeleken met hetzelfde tijdstip vorig jaar. Een grote terugloop is te zien bij technische natuurkunde, werktuigbouwkunde, bouwkunde, civiele techniek en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Materiaalkunde boekt een forse winst, evenals industrieel ontwerpen.

Vorig jaar schreven veel studenten bij de Randstaduniversiteiten zich pas op het laatste moment in. Dit jaar heeft in ieder geval Leiden betere cijfers dan vorig jaar. ,,Het lijkt een Delfts verschijnsel te worden dat studenten zich laat aanmelden. We zoeken nog naar een verklaring”, aldus collegevoorzitter De Voogd.

De Owee kenmerkte zich dit jaar mede vanwege het uitstekende weer door een ‘relaxte sfeer’, aldus meervoudig Owee-organisator Peter Gelens. Grote problemen voor de Owee-werkgroep bleven uit. ,,We hebben dan ook veel tijd in de voorbereiding gestoken”, aldus Gelens. Een kleine tegenvaller was het afzeggen van de internationaal bekende trance act Alice Deejay, die de Waterdag had moeten afsluiten. Eén van de bandleden hield aan een valpartij een gekneusde hand over.