Deelauto voor studenten

Het Rotterdamse bedrijf StudentCar wil vanaf begin volgend jaar in Delft deelauto’s stationeren voor studenten. Dat meldt oprichter Sjoerd Geurts.

Het is volgens Sjoerd Geurts de bedoeling om in Delft te starten met twee of drie auto’s. Die moeten komen bij of in de buurt van studentenhuizen. “Dat is onze primaire doelgroep”, aldus Geurts, “maar ook niet-studenten mogen ze gebruiken.”

Het systeem van StudentCar werkt zoals Greenwheels. Het gaat om ‘car-sharing’, een fenomeen dat begin jaren negentig ontstond en waarbij een auto voor een paar uur kan worden gehuurd. Zo kunnen meerdere mensen gebruik maken van een auto zonder persoonlijk voor de vaste lasten op te draaien. Ook hebben de deelnemers geen last van parkeerproblemen bij thuiskomst: deelauto’s staan op gereserveerde parkeerplaatsen.
Er is veel vraag naar, stelt Geurts. “We zijn al ongeveer vijftien keer benaderd met de vraag of we ook in Delft deelauto’s willen exploiteren. Dat is best veel, want we zijn tot nu toe alleen actief in Rotterdam.”

Daar exploiteert StudentCar drie auto’s. Twee staan op de campus van de Erasmus Universiteit en een bij Blauwe Molen/International House Kralingen, een groot wooncomplex voor studenten in de stad.
Het bedrijf start binnenkort met deelauto’s in Utrecht. Op De Uithof, de campus van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht, komen enkele auto’s te staan. Ook komen er  twee auto’s te staan bij MAX City Campus. Dat is een complex met een kleine duizend appartementen in het centrum.
StudentCar is in Delft in gesprek met een aantal partijen om ook hier deelauto’s te stationeren. Geurts: “We voeren gesprekken met Duwo en de algemene bewonerscommissie over een huurauto op hun terrein.” Volgens hem is Duwo enthousiast over het plaatsen van deelauto’s bij studentencomplexen. De bewoners overleggen begin oktober.

Inmiddels heeft het Rotterdamse bedrijf contact met Stip-wethouder Lian Merkx, die duurzaamheid in haar portefeuille heeft. Volgens raadslid Bas Bennebroek vindt Stip StudentCar ‘een mooi concept’. “Het leidt tot minder auto’s en een minder grote aanslag op het milieu.” Hij ziet in StudentCar een goede uitbreiding van het vervoersaanbod omdat studenten vanwege hun leeftijd niet kunnen deelnemen aan Greenwheels. Dat hanteert een leeftijdsgrens van 24 jaar. “Bovendien heeft StudentCar als eerste in Nederland de honderd procent elektrische auto Think aangeschaft.”
Dat laatste past volgens Bennebroek in de plannen van de duurzaamheidsnota die wethouder Merkx in mei door de raad loodste. Met een bedrijf als StudentCar in Delft wordt het volgens Bennebroek ook makkelijker om duurzame projecten als multitankstations te realiseren.

De eerste bestuurlijke stap voor een entree van StudentCar is al gezet. De procedure voor het aanwijzen van parkeerplekken door de gemeente is versimpeld. Het is niet meer nodig om voor elke parkeerplek een aparte aanvraag in te dienen.

MSc students from the Faculty of Architecture’s Delft School of Design have asked for a refund of their tuition fees for the period of September to December 2008. The students made this request in an open letter to TU Delft’s Rector Jacob Fokkema. The ten students who signed the letter said they have not received value for their money. They are unsatisfied with the workspaces they were given in the Faculty of Applied Sciences, following the fire at the architecture faculty. The workspace is too small and they cannot work in groups, they wrote: “We were promised an appropriate work space after the summer vacation, and that was why we returned and once again paid our tuition fees.” Many of the students come from outside the TU and pay higher tuition fees; therefore, they are upset that they still have not been given a work place in the new architecture faculty building on the Julianalaan.  In September they wrote to the dean of architecture to complain, but received no reply. Now they are appealing to Rector Fokkema to refund their tuition fees.