Decaan weert student in management-team

Een e-mailactie om student Joris Kleinveld als adviserend lid in het management-team van Technische Natuurwetenschappen te krijgen, heeft 250 reacties opgeleverd.

Student Kleinveld zette de actie zelf op nadat bleek dat de nieuwe decaan van TNW, prof. ir K.C.A.M. Luyben, een eenhoofdig faculteitsbestuur wil, met daarbij een management-team (MT) dat uitsluitend bestaat uit de vier instituutsdirecteuren van Natuurkunde, Scheikunde, Materiaalkunde en Biotechnologie.

Tot 1 april was er bij TNW een meerhoofdig bestuur waarvan Kleinveld als adviserend lid deel uitmaakte. Kleinveld vindt dat in het MT een student thuishoort om de informatiestroom tussen het bestuur en studenten op gang te houden.

De centrale studentenraad is het met Kleinveld eens, dat er een student in de bovenste bestuursregionen van de faculteit hoort. Die wil dit zelfs opgenomen zien in het bestuurs- en beheersreglement van de TU, dat binnenkort besproken wordt. ,,Want”, zo stelt voorzitter van de centrale studentenraad M. de Schepper, ,,de functie van het management-team is in principe dezelfde als die van het faculteitsbestuur, dus hoort er een student in.”

Decaan Luyben wil niet inhoudelijk reageren, omdat hij met de student had afgesproken over de kwestie niet naar buiten te treden. De medewerkers van TNW lijken het evenwel met Kleinveld eens te zijn. Meer dan de helft van de reacties is afkomstig van medewerkers. Kleinveld vindt het ,,een goede zaak” dat medewerkers en studenten meedenken over de inrichting van de toplaag van de faculteit.