Wetenschap

Decaan Hassoldt: ‘TBM is veel technischer dan mensen denken’

TBM viert haar dertigjarig bestaan. Decaan Aukje Hassoldt vindt dat haar faculteit zelfbewuster mag worden. “We zijn een beetje te verlegen.”

Aukje Hassoldt: "We moeten ons bewust worden van onze koploperspositie." (Foto: Sam Rentmeester)

Aukje Hassoldt studeerde natuurkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam en deed daarna bestuurservaring op bij onder meer Rijkswaterstaat, TNO en RIVM. Daarmee past ze precies in het techniek- en maatschappijprofiel van Techniek, Bestuur en Management (TBM). Ze zit er nu drie jaar als decaan en is nog niet van plan om te vertrekken. Zo kan ze rust brengen na een bonte optocht van decanen: tien in dertig jaar tijd.

TBM werkt aan ‘grote maatschappelijke problemen’. Welke bijdragen heeft dat opgeleverd?
“We werken inderdaad aan onderwerpen als energietransitie, klimaatadaptatie, digitalisering, veiligheid, leefbaarheid en gezondheidszorg. Een voorbeeld is Michel van Eeten, die zich bezighoudt met cyber security. Hij maakt de combinatie tussen de technische en bestuurskundige kant door met honeypots, een soort lokdozen, cyberaanvallen uit te lokken. Hij ziet dan dat de aanvallers niet gelijk verdeeld zijn over de providers. Vervolgens gaat hij in gesprek met providers waar de meeste overlast vandaan komt. Ook zoekt hij contact met toezichthouders van Agentschap Telecom en van het ministerie van Justitie en Veilgheid over hoe je controle kunt houden in die wereld. Dat vind ik een goede combinatie van snappen wat er technisch gebeurt en begrijpen hoe je daar bestuurlijk mee omgaat.”

De ontwikkeling van techniek en de bijbehorende problemen gaat enorm snel. Hoe houdt TBM dat bij?
“We zitten middenin die ontwikkelingen en we zijn er onderdeel van. We werken samen binnen de afdelingen, binnen de faculteit over de afdelingen heen, met andere faculteiten en met externe partijen op gebieden als systemen, bestuurskunde en ethiek. Het is mooi als je elkaar daarin kunt vinden, ieder vanuit hun eigen domein. Wil je goed aan climate action, de energietransitie of aan gezondheidszorg werken, dan heb je kennis nodig van die velden. Die kennis halen we extern op. Daarom móeten we wel samenwerken.”

Wat voor mensen zijn TBM’ers?
“De typische TBM-medewerker heeft meerdere achtergronden. Vaak is dat een bèta-opleiding in combinatie met een sociaal- of geesteswetenschappelijke achtergrond. Die combinaties zijn heel nuttig. Zo heeft Neelke Doorn, onze directeur onderwijs, een achtergrond in de civiele techniek én in filosofie én in rechten. Ook hebben veel mensen hun IT-achtergrond gecombineerd met sociale wetenschappen. Een van onze talenten, Katerina Stankova, een wiskundige en speltheoreticus, zei het laatst heel mooi: “Bij TBM werken mensen voor wie het technische aspect en het maatschappelijke aspect even belangrijk zijn.”

Het studentenaantal van TBM groeit gestaag en afgestudeerden liggen goed in de markt. Kan het nog beter?
“Ik zit hier nu drie jaar en ik ben actief geweest in het duidelijk maken wat we doen en wie we zijn. Het is een misverstand dat TBM als alfa- en gammafaculteit tegen de TU Delft aangeplakt zou zijn. We zijn veel technischer dan dat. Wat ons bijzonder maakt, is dat wij socio-technische systemen begrijpen door onze gecombineerde achtergronden. We kunnen concrete oplossingen ontwerpen die impact hebben op de maatschappij en die recht doen aan de complexiteit van de samenleving.
Onze staf bestaat uit meer dan driehonderd voltijds arbeidsplaatsen en ruim tweehonderd promovendi. Wereldwijd is die omvang uniek. Veel technische universiteiten hebben wel een soortgelijke groep, maar meestal is die niet groter dan vijftien tot twintig mensen. We moeten ons bewust worden van die koploperspositie. We mogen zelfbewuster worden, want we zijn nog een beetje te verlegen.”

Het aantal TBM-studenten groeit gestaag

Data Insights team TU Delft. (Afbeelding: Marjolein van der Veldt)

Bonte optocht van decanen
Aukje Hassoldt is de tiende decaan in het dertigjarig bestaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Het viel niet altijd mee om een beschikte kandidaat te vinden. De langstzittende decaan was één van de oprichters: informatiekundige Henk Sol. Zijn naam komt twee keer voor in de lijst van TBM-decanen voor een periode van negen jaar in totaal. Hugo Priemus, de oprichter van onderzoeksinstituut OTB, was vijf jaar decaan. Theo Toonen deed het zes jaar. Veel anderen hielden het slechts één tot twee jaar vol.

Waarom is het zo moeilijk om een fulltime decaan aan te stellen bij TBM, vroeg Delta in 2016. Haiko van der Voort, voorzitter van de onderdeelcommissie (odc) van TBM, had deze verklaring: “Het is een bijzondere faculteit. We zoeken iemand die affiniteit heeft met de sociale wetenschappen en met techniek. Met zo’n dubbelprofiel zijn er gewoon minder potentiële kandidaten.”

Dit zijn de decanen van 1992 tot nu:

• 1992 – 1998  – Henk Sol
  • 1998 – 2000  – Peter Idenburg
  • 2000 – 2003  – Henk Sol
  • 2003 – 2008  – Hugo Priemus
  • 2008 – 2014  – Theo Toonen
  • 2014 – 2016  – Jeroen van den Hoven
  • 2016 – 2017  – Theun Baller (naast 3mE)
  • 2017 – 2018  – Hans Wamelink
  • 2018 – 2019  – Eric Fischer