Debat: is een grote universiteit beter?

Studium Generale en Delta houden op dinsdag 9 mei een theaterdialoog voor medewerkers en studenten over de groeiplannen van de TU. Ook een buurtbewoner komt aan het woord.

Het debat over de toekomst van de universiteit zal plaatsvinden in de TU Delft Library. (Foto: Thomas Zwart)

Het college van bestuur (cvb) kondigde het vorig jaar met veel trommelgeroffel aan: de TU Delft gaat de komende jaren flink groeien én campussen opzetten in andere steden zoals Den Haag en Rotterdam. Het cvb heeft inmiddels ‘consultatierondes’ gehouden met medewerkers en studenten. Buurtbewoners kwamen niet in deze eerste rondes voor, al heeft het cvb wek kort gesproken met gemeenteraad en buurtbelangenverenigingen. Een bijeenkomst waarbij studenten, medewerkers én Delftenaren elkaar tegelijk spreken, is er nog niet geweest. Dat willen Studium Generale en Delta veranderen.

Moet een universiteit altijd inspelen op de eisen van het bedrijfsleven? Past groei bij andere uitdagingen van deze tijd zoals duurzaamheid? En hoe houd je een campus leefbaar voor student, medewerker en Delftenaar? Dit soort vragen staan centraal tijdens de bijeenkomstThe Colossal Campus: Is bigger always better?’. De voertaal is Engels. Opgeven kan hier.

Het evenement vindt plaats tussen 17.00 uur tot 19.00 uur in de TU Delft Library en heeft de vorm van een theaterdialoog: acteurs beelden verschillende standpunten uit. Van docenten die kansen zien voor samenwerking in groei en meerdere campussen, tot omwonenden die bang zijn voor meer overlast van studenten. Een panel van deskundigen komt ook aan het woord:

• Remco Breuker is hoogleraar Koreastudies aan de Universiteit Leiden. Hij is verbonden aan WOinActie en is co-auteur van het pamflet ‘Veertig stellingen over de wetenschap’.
  • Marten Leenders is voorzitter van de Centrale Studentenraad. Zijn stelling: “Het zorgen voor meer ingenieurs in de toekomst mag niet ten koste gaan van het welzijn van studenten.”
  • Julian Gommers is buurtbewoner in Delft en was voorheen actief betrokken bij een buurtvereniging. Hij ervaart dagelijks hoe het is om te wonen in een stad waar de universiteit zo sterk aanwezig is.
  • Binnenkort wordt bekend welke docent of onderzoeker deelneemt aan het expertpanel.
  • Frank Kupper is toneelregisseur en acteur; hij is onderzoeker bij het VU Athena Instituut en ontwerper van deze theaterdialoog.

Meer weten over de groeiplannen? Delta schreef deze artikelen over het onderwerp: