De Zaak

Toen student technische bestuurskunde Robbert van Geldrop in 2004 met twee medestudenten zijn eerste businessplan schreef voor een bedrijf dat back-up diensten aanbiedt in de cloud, geloofde hij dat het een bescheiden succes zou kunnen worden. De werkelijkheid bleek beter.

Naam: Robbert van Geldrop (34)
Studie: Technische bestuurskunde
Bedrijf: BackUpAgent
Oprichting: 2005
Product: cloud back-up diensten en software
Omzet: 2 tot 3 miljoen dollar per jaar
Missie: De concurrentie aangaan met andere zakelijke back-up dienstverleners in de cloud.
Over 5 jaar: “Is BackUpAgent volledig opgegaan in de Amerikaanse branchegenoot Acronis. Misschien met mij aan boord, misschien investeer ik in nieuwe start-ups en misschien begin ik een nieuw bedrijf.”

“Drie tot vier ton omzet per jaar, gokten we. We waren jong en ambitieus en dachten dat dat haalbaar moest zijn.” Robbert van Geldrop, één van de oprichters van YesDelft-startup BackUpAgent, kijkt tien jaar na dato glimlachend terug. Het bedrijf was één van de eerste wereldwijde cloud backup-leveranciers op de markt. Omzet vandaag de dag: twee à drie miljoen dollar per jaar – ‘het precieze bedrag noemen we nooit’. “We hebben een serieus bedrijf opgezet, dat op het moment van onze overname gegevens beschermde voor meer dan 50 duizend bedrijven over de hele wereld, plús gratis gebruikers.”

Overname? Een beetje neus voor zaken, en je hebt op je 34ste je eerste bedrijf dus al verkocht. De Amerikaanse branchegenoot Acronis, een wereldwijde leverancier van oplossingen op het gebied van backup, herstel en bestandsdeling, zag wel wat in de bezigheden van TU-alumni. Het wil de nummer één zijn op de zakelijke markt, en wat is dan beter dan de hoogvliegers op dat vlak gewoon op te nemen in je bedrijf? Afgelopen september was de overname een feit. Van Geldrop en zijn compagnon Roland Sars, die twee jaar luchtvaart- en ruimtevaarttechniek studeerde (de derde compagnon zwaaide af in 2012), vertoeven de komende anderhalf jaar nog aan boord. Het kantoor blijft open, de oude naam voorlopig gehandhaafd. Na die periode moet BackUpAgent volledig geïntegreerd zijn in Acronis. Qua diensten, qua naam, en aangevuld met service voor kapotte pc’s.

Niet gek, voor een bedrijf dat pas in 2009 de markt op ging. Van Geldrop: “Eigenlijk was het iets eerder; ons eerste product brachten we al naar buiten in 2006. We werkten samen met onder andere Surfnet en hadden Paul van Keep, één van de oprichters van Exact, binnengehaald als investeerder. Maar het was niet volwassen. In 2009 kregen we het lek boven in ons zakenmodel. Tot dan toe waren we gewend dat we softwarebedrijven een eenmalige licentie lieten betalen voor onze diensten, en ze dan pas te ontwikkelen. Door dat te veranderen naar maandelijks afrekenen van onze te leveren software, kregen we een constante stroom van inkomsten. Alleen, onze buffer voor de komende drie jaar omdat bedrijven voorheen een grote som vooruit betaalden, was daarmee wel in één klap van tafel.”

Even zorgde dat voor een omzetdaling van dertig procent. “We hebben wat mensen moeten laten gaan. Maar ik heb altijd het grote plaatje voor ogen gehouden. Het bleek redelijk gemakkelijk om grote partijen als internationale telecomoperators binnen te halen.” Het geheim van al dit succes? “Geen consultancy leveren, geen projecten, maar gewoon één product, dat honderden keren over de toonbank kan. Een goed businessplan past op de achterkant van een bierviltje.”

En nu? “De sky is the limit”, lacht Van Geldrop. Bang om na de komende twee jaar in een groot zwart gat te vallen is hij niet. Het tweekamerappartement dat hij bewoont met vrouw en twee kinderen is hard aan vervanging toe. “Bovendien: we wisten van begin af aan al dat we de tent ooit zouden verkopen. Het kwam alleen wat eerder dan verwacht. Met Android is het ook goed gekomen toen het werd overgenomen door Google; als ik de komende twee jaar goed mijn best doe, leeft mijn kindje voort.”