De week van .. Sef, Olaf en Lucas

Na ’43 jaar knoeien met micro-organismen’ is biotechnoloog prof.dr.ir. Sef Heijnen met pensioen gegaan. Op 18 november gaf hij zijn afscheidsrede.

Zijn belangrijkste boodschap: begin bij het eind. “Dat wordt ook de titel van mijn boek”, aldus de hoogleraar. “Ik heb 43 jaar in de bioprocestechnologie gewerkt. Zo lang heb ik met micro-organismen zitten knoeien. Bioprocestechnologie is biochemie en thermodynamica. Dat laatste vergeten mensen. Je moet fabrieken ontwerpen op basis van thermodynamica. Dat stelt de limiet vast van wat energetisch mogelijk is. Het levert fabrieken op met de minste toeters en bellen en de grootste duurzaamheid.” Heijnen vindt dat er meer aandacht moet komen voor de evolutionaire aanpak in de bioprocestechnologie. “Gebruik evolutie. Zoek door een evolutionair selectieproces de juiste organismen en laat hen het werk doen. Probeer problemen niet teveel met technologie op te lossen.” (Foto: TU Delft)
delta.tudelft.nl/32437

Olaf van Campenhout (25) is uitgeroepen tot beste afstudeerder van de TU Delft in het collegejaar 2015-2016. Hij studeerde met een 9,5 af bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Ik kon 252 deukjes individueel aan- en uitzetten.” Van Campenhout is afgestudeerd op dimpled surfaces: gedeukte oppervlakken. “Ik heb onderzocht hoe de weerstandsvermindering van deze oppervlakken is in turbulente grenslagen.” De stromingen waar de jonge ingenieur naar keek, vind je overal: over je auto, over mensen die fietsen, in pijpleidingen waar olie doorheen stroomt, onder schepen. “Het heeft dus potentie voor het verminderen van weerstand in allerlei toepassingen en daarmee heeft het consequenties voor de economie en het milieu.” (Foto: Olaf van Campenhout)
delta.tudelft.nl/32458